Karen Kalevåg, Berit Kjøll, Bent Høie, Abid Raja og Erik Røste (Kulturdepartementet)

NSF fornøyd etter møte med kulturminister Abid Raja og Helseminister Bent Høie

Idrettsforbundet ber om karantenefritak for store internasjonale idrettskonkurranser i Norge.

Norges idrettsforbund og Norges Skiforbund gjennomførte torsdag et møte med kulturminister Abid Raja og helseminister Bent Høie for å diskutere karantenebestemmelsene og mulige unntak fra disse for noen få utvalgte mesterskap og større internasjonale idrettskonkurranser gjennomført i Norge i 2020.
– Jeg opplever møtet som svært positivt og konstruktivt. Myndighetene var godt fornøyd med den stramme prioriteringslisten som idretten har utarbeidet over aktuelle mesterskap og idrettskonkurranser hvor det kan være behov for unntak fra karantebestemmelsene. For oss er det ønskelig at karantene for de utøverne dette gjelder, kan erstattes med et fullverdig og godt testregime i tråd med strenge smittevernprotokoller for gjennomføring av slike konkurranser/mesterskap, sier idrettspresident Berit Kjøll i en pressemelding fra Norges idrettsforbund.

Skipresident Erik Røste bekrefter det samme som Berit Kjøll sier.
– Det var et meget godt møte. Vi diskuterte konkret gjennomføring av verdenscup i nordiske grener i Lillehammer første helga i desember. Under møtet la vi frem Det internasjonale skiforbundet (FIS) sin smittevernprotokoll og konkret hvordan dette er tenkt gjennomført på Lillehammer. Det er en omfattende protokoll som viser at FIS og lokal arrangør tar smittevern på største alvor, forteller Røste.

Fra Norges Skiforbund deltok generalsekretær Ingvild Bretten Berg (bildet) i tillegg til Erik Røste i møtet med Raja og Høie.

Det var i august at Det internasjonale skiforbundet (FIS) la torsdag fram sin plan for utøvere, trenere, ledere og arrangører for at FIS' konkurranser skal kunne gjennomføres til vinteren.

Les sak på idrettsforbundet.no

nif-epi04, 04