Odd Langhelle, daglig leder for Blinkfestivalen (Axelar AS), var en av flere som var tilstede under pressekonferansen for Blink 2020 i Oslo mandag 25/5 (Foto: NRK nett TV)

Blinkfestivalen arrangeres 6-9 august

På pressekonferansen for Blink 2020 ble det bekreftet at årets festival gjennomføres i et annerledes format pga. Covid-19

Arrangørene bak den populære rulleskifesten i Sandnes skal gi både langrenns- og skiskyttereliten tøffe konkurranser, tross virusrestriksjoner som følge av korona. Den tradisjonsrike folkefesten i Sandnes blir ikke en publikumsattraksjon i år, men til tross for at arrangøren stenger tribunene er ikke konkurransene avlyst. Sammen med NRK, Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund har arrangørene satt sammen et spennende tv-tilbud og et opplegg som vil by på tøffe utfordringer for utøvere fra både langrenns-, skiskytter- og langløpsleiren.

– Vi skal gjennomføre årets festival på en trygg og sikker måte, samtidig som vi leverer masse spenning og action til tv-seerne. Konkurransene legges opp med god avstand og vi følger myndighetens smittevernråd, forteller Odd Langhelle, daglig leder i Blink.

Elite- og rekruttlandslagene fra Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund stiller til start. Dersom retningslinjene fra myndighetene skulle endres, vil man se på muligheten for å åpne for flere deltagere.

Nytt av året er et 12-timers direktesendt langløp fra Gjesdal der tre utøver danner et lag som konkurrerer i totalt 12 timer. Hver utøver er nødt til å gå minst tre timer før et bytte er lov.

Årets Blink-program* ser slik ut:

Torsdag 6. august
Lysebotn opp (individuell start)
Starttidspunkt ennå ikke fastsatt, redigert versjon sendes på NRK1 kl. 19.45

Fredag 7. august og lørdag 8. august
Langrenn og skiskyting fra Sandnes Arena
To timers direktesending på NRK1 fra kl. 19.40 fredag og lørdag.
Supersprint, fellesstart og skytedueller (skiskyting)
Sprint med to løpere pr.heat og distanserenn med individuell start (langrenn)

Søndag 9. august
Langløp fra Gjesdal
Tolv timers langløp med start kl. 09 og målgang kl. 21. Sendes direkte på nrk.no og NRK1.
Lag på tre personer, min. én kvinnelig løper per lag. Hver løper går minst tre timer.
Like rulleski på alle og valgfri taktikk med tanke på hvem som starter og hvor lenge hver løper går før bytte.

*Arrangøren følger smittespredningen som følge av koronaviruset tett, og kan derfor komme til å justere programmet for å til enhver tid følge gjeldende råd og anbefalinger fra norske myndigheter.

Artikkel Aftenposten: https://www.aftenposten.no/sport/i/jd4Xpz/store-endringer-for-blinkfestivalen-flyttes-ut-av-byen-ingen-publikum-og-rulleskisatsing