Ingen organisasjonsendringer rundt Skandinavisk cup

Norges Skiforbund har blitt nye medlemmer av OPA, men vi er ikke medlemmer av det sportslige samarbeidet. Dermed blir det ingen endringer rundt gjennomføring av Skandinavisk Cup.

OPA står for Organisation des Fédérations de ski des pays Alpine, fransk for organisasjonen for skiforbund i Alpelandene.

– Finland, Sverige og vi har blitt basismedlemmer i OPA for å styrke det strategiske og politiske samarbeidet med andre nasjonale skiforbund i Europa , men ingen av de nordiske landene er medlemmer av det sportslige samarbeidet. OPA skal ikke administrere Skandinavisk cup, poengterer konstituert generalsekretær i Norges Skiforbund, Øistein Lunde.

Arrangementsansvarlig i langrenn i Norges Skiforbund, Erik Husby, var nylig på nordisk grenmøte i Tallinn for blant annet å forberede neste års Skandinavisk Cup.

– Vi jobbet blant annet med terminlista og regelendringer foran kommende sesong. Dette OPA-samarbeidet får ingen konsekvenser for Skandinavisk Cup, sier Husby.

Kommende sesong er det blant annet renn i Skandinavisk Cup i Hommelvik 1.-3. mars 2024.

Foreløpig terminliste for Skandinavisk Cup 2023-2024:
15.-17.12.23: Vuokatti, Finland
12.-14.01.24: Otepää, Estland