Jan Thomas Jenssen vant sin første verdenscupseier i Ruka på 20 km fri teknikk i går. Foto: NTB.

Uttak World Cup Gällivare

Skiforbundet langrenn har tatt ut 13 løpere, hvorav seks kvinner og syv menn, til verdenscup i svenske Gällivare 2.-3. desember 2023. I Gällivare skal både kvinner og menn gå 10 km fri teknikk lørdag og 4 x 7,5 km stafett søndag. Stafettlagene tas ut etter konkurransene lørdag.

Uttak er gjort med utgangspunkt i Sesonginformasjoner langrenn 2023/2024 sine omforente kriterier hvor det på verdenscuprenn før jul i utgangspunktet prioriteres utøvere fra elitelandslagene. Eliteløpere vil likevel bli skjønnsmessig vurdert om de er i god nok form for å delta i World Cup på bekostning av løpere som ikke er på elitelandslag. Løpere som har deltatt i Ruka vil fortrinnsvis bli vurdert til konkurransene i Gällivare.

Tre løpere har friplass til WC Gällivare. Det er Johannes Høsflot Klæbo og Tiril Udnes Weng, begge som vinnere av verdenscupen 2022/2023. Harald Østberg Amundsen har friplass som vinner av Skandinavisk Cup 2022/2023. Johannes reiste i går hjem til Norge for å trene før han stiller på nye skirenn. Han deltar dermed ikke i WC Gällivare. For Tiril kommer også Gällivare-helgen for tidlig med bakgrunn i tidligere kommunisert sykdom. Her er uttaket til WC Gällivare:

Kvinner 10 km fri teknikk – lørdag 2. desember
Bergane, Margrethe, Konnerud IL, Equinor Rekruttlandslag
Fosnæs, Kristin Austgulen, Fossum IF, Equinor Rekruttlandslag
Kalvå, Anne Kjersti, Lundamo IL
Slind, Astrid Øyre, Oppdal IL
Weng, Heidi, IL BUL
Weng, Lotta Udnes, Nes Ski

Menn 10 km fri teknikk – lørdag 2. desember
Amundsen, Harald Østberg, Asker SK
Andersen, Iver Tildheim, Rustad IL, Equinor Rekruttlandslag
Golberg, Pål, Gol IL
Jenssen, Jan Thomas, Hommelvik IL, Team Elon Midt-Norge
Krüger, Simen Hegstad, Lyn Ski
Nyenget, Martin Løwstrøm, Lillehammer IL
Tønseth, Didrik, Byåsen IL

Norge reiser til Gällivare med 13 motiverte løpere. Målsetning for Skiforbundet langrenn er å være verdens beste langrennsnasjon sesongen 2023-2024. Det er også et uttalt mål å lede/vinne Skandinavisk Cup sammenlagt både for kvinner og menn.