Foto: Simen Hegstad Krüger er klar for Tour de Ski 2022/2023 (NTB).

Uttak Tour de Ski 2022/2023

Skiforbundet langrenn har tatt ut en tropp på 19 løpere, hvorav ni kvinner og ti menn, til Tour de Ski 2022/2023. Norge har mulighet til å stille med maks ti løpere av hvert kjønn, når resultatene tilfredsstiller FIS - det internasjonale skiforbundet - sine krav. Grunnen til at Norge stiller med ni kvinnelige løpere, er at flere som er kvalifisert gjennom sprintkvoten velger å gå Skandinavisk Cup i Rovaniemi.

Tour de Ski starter i sveitsiske Val Müstair med sprint fri teknikk lørdag 31. desember 2022 og 10 km klassisk jaktstart søndag 1. januar 2023. De neste konkurransedagene er i tyske Oberstdorf med 10 km klassisk tirsdag 3. januar og 20 km jaktstart fri teknikk onsdag 4. januar i nytt år. Touren avsluttes i italienske Val di Fiemme med klassisk sprint fredag 6. januar, 15 km klassisk fellesstart lørdag 7. januar og avsluttende klatring opp Alpe Cermis søndag 4. januar 2023.

Dagens uttak på 19 løpere til Tour de Ski 2022/2023 består av 15 løpere på elitelag. - Silje Theodorsen, Team ELON Nord-Norge og Margrethe Bergane, Equinor Rekruttlandslag får også muligheten, i tillegg til Astrid Øyre Slind som satser privat. Håvard Moseby, Equinor Rekruttlandslag leder nå Skandinavisk Cup og kvalifiserer dermed til en plass, sier langrennssjef Espen Bjervig som viser til Skiforbundet langrenns «Sesonginformasjoner» for uttak av Tour de Ski-troppen.

Den norske Tour de Ski-troppen:

Kvinner

1. Bergane, Margrethe – Konnerud IL, Equinor Rekruttlandslag
  2. Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
  3. Myhre, Julie - Byåsen IL
  4. Myhrvold, Mathilde - Vind IL
  5. Slind, Astrid Øyre – Oppdal IL
  6. Theodorsen, Silje – Kvaløysletta SL – Team ELON Nord-Norge
  7. Weng, Heidi – IL BUL
  8. Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
  9. Weng, Tiril Udnes – Nes Ski

Menn

1. Golberg, Pål – Gol IL
  2. Holund, Hans Christer - Lyn ski
  3. Iversen, Emil – IL Varden Meråker
  4. Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
  5. Krüger, Simen Hegstad – Lyn Ski
  6. Moseby, Håvard – Kjelsås IL – Equinor Rekruttlandslag (COC)
  7. Nyenget, Martin Løwstrøm – Lillehammer SK
  8. Røthe, Sjur – Voss IL
  9. Skar, Sindre Bjørnestad – Bærums Verk og Hauger IF
  10. Tønseth, Didrik – Byåsen IL

Målsetning for Norges Skiforbund Langrenn er å være verdens beste langrennsnasjon sesongen 2022-2023 målt i antall medaljer i VM i Planica og i antall verdenscuppoeng. Det er også̊ et uttalt mål å lede/vinne Skandinavisk Cup sammenlagt både for kvinner og menn.

nif-epi04, 04