Even Northug (NTB)

Uttak langrenn - WC Ruka

Skiforbundet langrenn har tatt ut 24 løpere, hvorav 12 kvinner og 12 menn, til verdenscupåpningen i finske Ruka 25.-27. november 2022. I Ruka skal både kvinner og menn gå klassisk sprint fredag, 10 km klassisk lørdag og 20 km jaktstart fri teknikk søndag.

Uttak er gjort med utgangspunkt i Sesonginformasjoner langrenn 2022-2023 sine omforente kriterier hvor det på verdenscuprenn før jul i utgangspunktet prioriteres utøvere fra elitelandslagene. Eliteløpere vil likevel bli skjønnsmessig vurdert om de er i god nok form for å delta i World Cup på bekostning av løpere som ikke er på elitelandslag.

Det er ingen forhåndsuttatte til kvinner sprint i WC Ruka, med unntak av Marte Skaanes med friplass som vinner av Skandinavisk Cup 2021-2022. I tillegg til eliteløperne som markerte seg på Beitostølen er det fint å oppleve at Kristine Stavås Skistad er tilbake i god form. Skistad får en plass i Ruka etter fredagens seier på klassisk sprint.

Det er soleklart at kvinner distanse gås i Ruka av Anne Kjersti Kalvå etter to sterke seire på Beitostølen. I tillegg er det godt å se at Heidi går inn på 2. plass i helgen etter en tøff sesongoppkjøring. Ingvild Flugstad er tilbake, hun er i god form og klar for verdenscup. I tillegg til robuste resultat på Beitostølen fra eliteløperne er ELON-løper Silje Theodorsen en god kvinne i troppen etter sin 3. plass på 10km fri søndag.

Seks mannlige sprintere er forhåndsuttatt til Ruka, inkludert Johannes Høsflot Klæbo og Mattis Stenshagen som har friplass for henholdsvis vinner av WC og Skandinavisk Cup. Sindre Bjørnestad Skar og Lars Agnar Hjelmeseth får de to siste plassene etter sine resultater på Beitostølen.

distanse menn er syv løpere forhåndsuttatt inkludert Klæbo og Stenshagen. Sjette og siste distanseplass går til Emil Iversen på bakgrunn av helgens resultater på Beitostølen.

Norge reiser til Ruka med en spennende og motivert tropp. Målsetning for Norges Skiforbund Langrenn er å være verdens beste langrennsnasjon sesongen 2022-2023 målt i antall medaljer i VM Planica og antall verdenscup-poeng. Det er også̊ et uttalt mål å lede/vinne Skandinavisk Cup sammenlagt både for kvinner og menn.

Uttatt kvinner sprint:
Myhrvold, Mathilde – Vind IL