Per Elias Kalfoss

Fagsjef Toppidrett langrenn fra langrenn

Per Elias Kalfoss (50) er ansatt som fagsjef toppidrett langrenn. Han har hatt ulike roller i Norges Skiforbund helt siden 1998, og ser nå frem til å ha det overordnede, sportslige ansvaret for hele landslagsvirksomheten.

- Med kribling i magen gleder jeg meg til å jobbe med og lære av en av de sterkeste prestasjonskulturene i idretten hvor det er vist en spesiell evne til å gjenskape suksess fra mesterskap til mesterskap, sier Per Elias Kalfoss. – En sterk motivasjonsfaktor til å gå inn i denne spennende stillingen er å kunne fortsette arbeidet med å styrke den røde tråden i utviklingen av norsk langrenn. Muligheten til å bli bedre kjent og sette nye utviklingsmål i samarbeid med utøvere, trenere og ledere inspirerer, sier Kalfoss.

Per Elias Kalfoss skal nå rapportere til langrennssjef Espen Bjervig og inngå i hans ledergruppe.
- Det er med solid bakgrunn og erfaring Per Elias nå inntar denne nye, viktige rollen som fagsjef toppidrett langrenn, i konkurranse med mange svært kvalifiserte søkere, sier langrennssjef Espen Bjervig. - Med overordnet ansvar for sportslig drift av alle langrenns landslag er jeg - med min gode kjennskap til Per Elias - trygg på at hans egenskaper og væremåte vil tilføre utvikling på tvers av et svært komplementært og dyktig trenerteam som sammen skal nå nye mål for Norge som verdens beste langrennsnasjon.

Per Elias Kalfoss (50) vokste opp i Trysil og var aktiv idrettsutøver i kombinert frem til 1996. Han er nå bosatt på Holmen i Oslo, er gift og har tre barn. Studiene tok han på Norges Idrettshøgskole i Oslo og har siden 1998 vært ansatt i mange, ulike roller i Norges Skiforbund; daglig leder i Hedmark Skikrets, assistenttrener damelaget i hopp frem til OL i Sotchi 2014, ansvarlig for trenerutvikling i langrenn, og som konsulent på trenerutvikling og sports science. Innimellom skiforbundsjobbingen var han fra 2007-2011 spesialrådgiver i Antidoping Norge.

Per Elias sin oppstart som fagsjef toppidrett langrenn blir en overgang fra eksisterende jobb som utdannings- og FOU-konsulent i langrenns administrasjon på Ullevål. Han vil delta på sportslig oppstart på Beitostølen, men samtidig finne tid til løypekjøreseminar, trenerseminar og ikke minst ferdigstilling av ny versjon av boka «Utviklingstrappa», en guide til unge, lovende skiløpere somønsker å ta ut sitt idrettslige potensial.