Nora Elisabeth Falster og Tuva Anine Brusveen-Jensen sammen med Johannes Høsflot Klæbo og Helene Marie Fossesholm.

Equinor International Talentsamling

Den internasjonale talentsamlingen ble arrangert på tiende året og i år var det totalt sju nasjoner med på leieren.

På leiren deltok også Johannes Høsflot Klæbo og Helene Marie Fossesholm som er mentorer for Equinor Morgendagens helter.

- Å få lov til å matche seg med de som er enda litt sterkere enn deg på trening er selvsagt tøft. Når du ser nivået til de andre på treningene så vet du litt mer om hvor mye du må pushe deg selv for å bli bedre, sier Johannes Høsflot Klæbo.

– Det er ikke lenge siden jeg selv var med på denne samlingen som utøver og jeg husker at det var spennende å matche meg både med norske og internasjonale utøvere på min egen alder, sier Helene Marie Fossesholm.

På leiren har det vært mye trening på teknikk og rulleskiøvelser. Johannes Høsflot Klæbo instruerte utøverne i hvordan han trener for å forbedre sitt berømte rykk i bakkene, og Helene Marie Fossesholm hadde en økt der hun fokuserte på svingteknikk.

Equinor International Talentsamling ble arrangert ni år på rad inntil pandemien satt en stopper for den i fjor. Derfor var det veldig tilfredsstillende å få gjennomført en samling i år. Norges Skiforbund som er arrangør mener det er viktigere enn noensinne å samle flere nasjoner for å dele kunnskap med hverandre.

– Det er utrolig godt å igjen kunne arrangere Equinor International Junior Camp og det er flott å kunne invitere deltagere og trenere fra andre land slik at vi kan lære av hverandre og utvikle langrennssporten videre. Vi håper selvfølgelig at det til neste år blir muligheter å igjen få med deltagere fra flere land, da vi i år har begrenset samlingen til utøvere og trenere fra land i Europa med lav smitte (grønne land). Vi vet at både de norske og de utenlandske utøverne setter pris på å møtes på denne måten sier utviklingssjef i Norges Skiforbund Brit Baldishol.

Fakta om Equinor International Junior Camp

• Arrangeres på Sjusjøen fra 6. – 13. August.
  • Årets camp er den tiende i rekken.
  • Rundt 60 utøvere og trenere fra sju forskjellige land deltok.
  • Nasjonene som deltar er Østerrike, Storbritannia, Tyskland, Latvia, Polen, Slovakia, og Norge.
  • Samlingen er et samarbeid mellom Norges Skiforbund og Equinors talentprogram Morgendagens helter.
  • Morgendagens helter mentorene Helene M. Fossesholm og Johannes H. Klæbo var med som trenere og inspiratorer.
  • Morgendagens helter er Equinors talentutviklingsprogram innen idrett, kultur og utdanning.

View this post on Instagram

A post shared by Johannes Høsflot Klæbo (@johanneshk)