Tolga fikk NM på ski 2023

Tolga er tildelt NM i langrenn del 2 for 2023. Dette besluttet styret i Norges Skiforbund tirsdag.

NM langrenn del to vil arrangeres rett i forkant av påsken i 2023, og dette blir første gangen Tolga får tildelt tv-sendte skirenn.
– Det er høy lokal vilje og engasjement fra lokalsamfunnet i Tolga, og de legger opp til en folkefest med hele bygda og regionen rundt. Tolga IL har de siste årene vært ivrige etter å få arrangere norsk mesterskap med tv-sendinger, og nå var det enighet om at det var Tolgas tur, forteller arrangementskonsulent i Norges Skiforbund, Marita Hakestad Andresen.

NM del 2 i langrenn planlegges over fire dager med øvelsene sprintstafett, 5/10 km og 30/50 km. I tillegg arrangeres planlegges det Norgescupavslutning for juniorer.

Arrangørene i Nord-Østerdal har erfaring blant annet fra Hovedlandsrenn og NM del 2 i langrenn tidligere. Løypenettet har etter forrige NM søknad fått FIS-godkjente løyper som tilfredsstiller gjennomføringen av konkurranseprogrammet i et norgesmesterskap.
– En stor dag for oss. Dette blir noe annet enn sist gang vi arrangerte NM i 2010. Vi har søkt om NM med tv-sendinger flere ganger de siste årene, men endelig får vi denne muligheten. I 2023 håper vi «treige østerdøler» ser muligheten med et slikt arrangement som har direktesendinger på tv over flere dager, og hvilke muligheter dette kan gi for regionen, forteller Knut Sagbakken leder av Tolga IL.

Det var to andre søkere til mesterskapet.

nif-epi04, 04