Jacob Walther

Ny trenerressurs i Trondheim

Jacob Walther (29) er langrenns nye trenerressurs i Trondheim når Skiforbundet langrenn forlenger og utvider hans engasjement.

I Trondheim skal han i hovedsak bistå rekruttløperne, men også bidra til fellesøkter og møteplasser med eliteløperne som har trøndersk tilhørighet. I tillegg skal han koordinere aktiviteten mellom Skiforbundet langrenn, Team ELON regionslag, Olympiatoppen Midt-Norge og NTNU. Jacob vil ha bopel i Trondheim, og utøve trenerjobben der i store deler av sesongoppkjøringen.

De to siste årene har Jacob Walter jobbet som assistent for Equinor-rekruttenes landslagstrener Torstein Drivenes. I tillegg har han vært landslagssmører for eliteløperne i det norske smøreteamet.

Jacob er opprinnelig fra Leipzig i Tyskland, hvor han gikk på sportsgymnas og satset langrenn fra ung alder. Før han begynte å jobbe for Norge, har han vært skismører i mange år, blant annet for det tyske og det sveitsiske landslaget. Han er dermed godt kjent med internasjonalt langrenn og har bygget relasjoner til utøvere på høyeste nivå.

Med en Master i idrettsfysiologi fra Leipzig i bagasjen har han kontinuerlig fortsatt sitt engasjement innen idrettsvitenskapen. Nå er han, i tillegg til trener- og smørergjerningen, forsker ved NTNU i Trondheim. Her har Jacob hovedfokus på langsiktig utviklingen av toppidrettsutøvere og kjønnsforskjeller i langrenn.

Jacob ser frem til å utvide sitt trenerengasjementet i Trondheim. Samtidig ønsker han å bidra med faglig kompetanse og erfaringer, fra både inn- og utland, for utvikling av framtidens skistjerner.