Leder for Lillehammer 2021 Ola Keul, direktør ved BHSS Astrid Nyquist og utøverne Birgit Skarstein og Kjetil Korbu Nilsen er glade for videreutvikles et kompetansemiljø på Beitostølen Helsesportsenter.

Samarbeidsavtale mellom Beitostølen Helsesportsenter og Lillehammer 2021

Lillehammer 2021 – VM i snøsport for parautøvere og Beitostølen Helsesportsenter (BHSS) har signert samarbeidsavtale med varighet frem til juni 2022.

Les pressemeldingen her.

Signeringen ble markert ved BHSS fredag 19. februar med blant annet leder for Lillehammer 2021, Ola Keul, direktør ved BHSS, Astrid Nyquist, og parautøverne Birgit Skarstein og Kjetil Korbu Nilsen tilstede.
- I fellesskap ønsker vi å skape aktiviteter som kan gi positiv oppmerksomhet og varige verdier for parautøvere i forkant, under og ikke minst etter selve arrangementet, sier direktør ved BHSS Astrid Nyquist og leder for Lillehammer 2021 Ola Keul.

To som tydelig bekrefter betydningen av at det eksisterer og videreutvikles et kompetansemiljø på Helsesportsenteret er utøverne Birgit Skarstein og Kjetil Korbu Nilsen.
- Hadde det ikke vært for opphold på senteret og tilgangen på den spisskompetansen som finnes her hadde vi ikke vært der vi er i dag, hverken som utøvere eller som likeverdige og aktive medlemmer i samfunnet og eget lokalmiljø.

Lillehammer 2021 blir det første vinter-VM for funksjonshemmede som samler fire grener. I perioden 12.- 23. januar 2022 skal utøvere fra over 30 nasjoner konkurrere i alpint, langrenn, skiskyting og snowboard.

Det er Norges Skiforbund i allianse med Norges Idrettsforbund, Norges Skiskytterforbund og Norges Snowboardforbund står som arrangører av det største idrettsarrangementet for parautøvere i Norge siden Paralympics i 1994. Mesterskapet ble utsatt fra 2021 til 2022 på grunn av utfordringer som følge av COVID-19, men har beholdt navnet Lillehammer 2021.

Direktør ved BHSS Astrid Nyquist ser fram til et fruktbart samarbeid med Lillehammer 2021.
- BHSS har gjennom 50 år hatt en viktig rolle i utviklingen av - og som rekrutteringsarena for paraidretten. Erfaringen, kunnskapen og målgruppeforståelsen vi har opparbeidet oss gjennom disse årene, gjør BHSS til en naturlig samarbeidspartner og kompetanseleverandør innenfor tilpasset fysisk aktivitet samt utvikling og tilpassing av aktivitetshjelpemidler, sier Nyquist som også trekker fram Foreningen Ridderrennet som en god og viktig samarbeidspartner i prosessen.