Heidi Weng, vinner Tour de Ski 2018 (NTB)

Uttak Tour de Ski 2021/2022

Skiforbundet langrenn har i dag tatt ut 17 løpere, hvorav åtte kvinner og ni menn, til Tour de Ski 2021/2022. Det avgjøres etter helgens sprintkonkurranser i verdenscupen i Dresden hvilke løpere som tar de siste plassene. Norge har mulighet til å stille med en tropp på ti av hvert kjønn, hvis resultatene tilfredsstiller FIS - det internasjonale skiforbundet - sine krav til kvote på ti løpere.

Tour de Ski starter i sveitsiske Lenzerheide med sprint fri teknikk tirsdag 28. desember og 10/15 km klassisk onsdag 29. desember. De neste konkurransedagene er i tyske Oberstdorf med 10/15 km fri teknikk fredag 31. desember og sprint klassisk lørdag 1. januar i nytt år. Tour de Ski avsluttes i italienske Val di Fiemme med 10/15 km klassisk mandag 3. januar og klatring opp Alpe Cermis tirsdag 4. januar.

Dagens uttak til Tour de Ski 2021/2022 består av 14 løpere på elitelag. I tillegg får Silje Theodorsen fra Team ELON Nord-Norge samt Ragnhild Haga og Didrik Tønseth, som begge satser privat, muligheten, sier langrennssjef Espen Bjervig og viser til Skiforbundet langrenns sesonginformasjoner.

Kvinneuttaket består pt av seks løpere fra elitelaget. - I tillegg har Ragnhild Haga prestert jevnt og Silje Theodorsen leder Skandinavisk Cup med gode skirenn i hele år, så begge fortjener en plass på Tour de Ski-laget, sier landslagstrener kvinner elite Ole Morten Iversen. Kvinnetroppen suppleres med en til to sprintere etter verdenscupen i Dresden til helgen, avhengig av stillingen i sprintcupen. Therese Johaug har selv et ønske om ikke å gå touren, da hun har hovedfokus mot OL i Beijing.

Uttaket for menn har pt åtte løpere fra elitelag. - Didrik Tønseth kommer med i tillegg fordi han har levert solid siden sesongstart og leder nå Skandinavisk Cup, sier landslagstrener menn allround, Eirik Myhr Nossum. Etter verdenscupen i Dresden til helgen vil den mannlige troppen bli komplettert med en løper til.

Uttak Tour de Ski per i dag:

Menn

1. Amundsen, Harald Østberg – Asker SK
  2. Golberg, Pål – Gol IL
  3. Iversen, Emil – IL Varden Meråker
  4. Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
  5. Krüger, Simen Hegstad – Lyn Ski
  6. Nyenget, Martin Løwstrøm – Lillehammer SK
  7. Røthe, Sjur – Voss IL
  8. Tønseth, Didrik – Byåsen IL
  9. Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF

Kvinner

1. Fossesholm, Helene – Eiker SK
  2. Haga, Ragnhild – Aasen IL
  3. Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
  4. Theodorsen, Silje – Kvaløysletta SL – Team ELON Nord-Norge
  5. Weng, Heidi – IL BUL
  6. Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
  7. Weng, Tiril Udnes – Nes Ski
  8. Østberg, Ingvild Flugstad – Gjøvik SK

Målsetning for Norges Skiforbund Langrenn er å være verdens beste langrennsnasjon sesongen 2021-2022 målt i antall medaljer i OL i Beijing, og i antall verdenscuppoeng. Det er også̊ et uttalt mål å lede/vinne Skandinavisk Cup sammenlagt både for kvinner og menn.

nif-epi04, 04