Julie Myhre, Equinor Rekruttlandslag

Uttak langrenn - WC Dresden

Skiforbundet langrenn har tatt ut 12 løpere, hvorav seks kvinner og seks menn, til verdenscup i langrenn i tyske Dresden lørdag 18. til søndag 19. desember 2021

I Dresden skal løperne gå sprint fri teknikk lørdag og team sprint søndag. Uttak team sprint skjer etter gjennomførte sprintkonkurranser lørdag.

Uttaket til Dresden består av seks eliteløpere, i tillegg får seks løpere fra Equinor Rekruttlandslag, Team ELON og andre lag muligheten, sier langrennssjef Espen Bjervig og viser til Skiforbundet langrenns sesonginformasjoner.

- Julie Myhre, Equinor Rekruttlandslag, er på gang og får sjansen etter det hun har bevist nå både på Gålå og Beitostølen, sier landslagstrener Ola Vigen Hattestad. - Kristine Stavås Skistad fortjener også en ny sjanse etter en litt tung dag i Davos, og vi har tro på at hun kan gjøre det bra i Dresden.

Team ELON-løperne Finn Hågen Krogh og Håkon Skaanes, i tillegg til Even Northug og Thomas Helland Larsen, får muligheten i Dresden. - Even Northug gjorde det skarpt i Davos og vi ønsker å se han i en ny sprint, sier landslagstrener Arild Monsen. - Thomas Helland Larsen ble dessverre syk til Davos, og får en ny sjanse i Dresden. Finn Hågen Krogh leverte en solid 9. plass under verdenscupen på Lillehammer og får fornyet tillit sammen med U23-løper Haakon Skaanes som debuterte i verdenscupen på Lillehammer med en 19. plass samt en 3. plass på Beitostølen i helgen.

Uttatt kvinner sprint:
Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhre, Julie – Byåsen IL, Equinor Rekruttlandslag
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Skistad, Kristine Stavås – Konnerud IL - U23
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Svendsen, Anna – Tromsø SK

Uttatt menn sprint:
Krogh, Finn Hågen – Tverrelvdalen IL, Team ELON Nord-Norge
Larsen, Thomas Helland – Fossum IF
Northug, Even – Strindheim IL
Skaanes, Håkon – Strindheim IL, Team ELON Midt-Norge
Skar, Sindre Bjørnestad – Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK

Målsetning for Norges Skiforbund Langrenn er å være verdens beste langrennsnasjon sesongen 2021-2022 målt i antall medaljer i OL i Beijing, og i antall verdenscuppoeng. Det er også̊ et uttalt mål å lede/vinne Skandinavisk Cup sammenlagt både for kvinner og menn.

nif-epi04, 04