Johannes Høsflot Klæbo (NTB)

NSF og Klæbo setter punktum for Viaplay-striden

Norges Skiforbund og Johannes Høsflot Klæbo er enige om at de skal avslutte striden som har pågått siden det ble klart at Klæbo nektet å ha Viaplay-logo på konkurransedrakten.

– Johannes har sagt hva han mener om det å inngå en kommersiell avtale med en innholdsleverandør innen media, det vil si avtalen mellom Viaplay og Skiforbundet langrenn. Dette har vært viktig for Johannes og det har jeg respekt for, sier langrennssjef Espen Bjervig.

– Johannes og Skiforbundet har ikke samme synspunkt på denne saken, men jeg er glad for at vi likevel er enige om hvordan vi skal forholde oss til dette fremover, sier Bjervig.

Johannes Høsflot Klæbo stiller til start i helgens WC-konkurranser på Lillehammer med samme konkurransetøy som de andre landslagsløperne, inkludert Viaplay-logo. Både Klæbo og Skiforbundet legger nå saken bak seg.

– For meg har det vært viktig å formidle min bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale. Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten, sier Johannes Høsflot Klæbo.

– Og selv om jeg nå ikke kommer til å føre denne debatten videre, så er det en viktig debatt – og vi har sett et mangfold av meninger og ståsteder rundt saken. Jeg har i alle fall oppnådd å sette saken på dagsorden – samt vist hvor jeg står i denne saken, sier Johannes Høsflot Klæbo.

Bjervig og Klæbo er enige om at saken ikke har handlet om Viaplays redaksjonelle dekning.

– Jeg synes Viaplay har fått en meget sterk start som rettighetsinnehaver av verdenscup i langrenn. Mange har skrytt av det de har levert, sier Espen Bjervig.

– Morfar med flere synes at sendingene fra Ruka var gode. Viaplay får veldig god respons på sin premiere med langrenn. Min kritikk har ikke vært rettet mot Viaplays redaksjonelle produkt. Det er viktig å skille klart mellom redaksjonell dekning og kommersiell sponsing, sier Johannes Høsflot Klæbo.

Klæbo med team vil ikke svare på flere spørsmål rundt denne saken.

– Vi skal ikke nekte noen å føre debatten videre, men vi ønsker ikke å bidra med mer til den. Ber om respekt for det. Nå er det World Cup i Lillehammer som gjelder for meg, sier Klæbo.

nif-epi04, 04