Therese Johaug under ski-NM på Konnerud i vinter. (NTB scanpix)

SpareBank 1 fortsetter som hovedsamarbeidspartner til NSF Langrenn

SpareBank 1 og Norges Skiforbund Langrenn har signert en ny samarbeidsavtale for de neste to årene, med mulighet for forlengelse i nye tre år. Avtalen har en økonomisk verdi på ti millioner kroner per år.

– Vi er glade for at vi til slutt fikk en avtale som begge parter er fornøyde med, og at vi kan fortsette som hovedsponsor for Norges nasjonalsport. I en vanskelig tid for idretten er det viktig å få en trygghet for videre satsning, både for elite og bredde, sier Richard Heiberg, styreleder i SpareBank 1 Gruppen.

– SpareBank i og Skiforbundet har et felles ønske om å styrke norsk langrenn i tiden som kommer, og gjøre en innsats for økt rekruttering og deltakelse lokalt. Landslagsutøverne inspirerer både voksne og barn, bidrar til god folkehelse og framstår som gode rollemodeller og forbilder. Det er viktig for oss å støtte frivilligheten og vi svikter ikke når det er motbakke. Tvert imot - da er det enda viktigere for SpareBank 1 å være med, sier Heiberg.

– SpareBank1 har i mange år vært en avgjørende støttespiller for norsk langrenn, både lokalt og nasjonalt. I en vanskelig tid for norsk idrett og langrenn er vi glade for å fortsette samarbeidet. Det gir oss trygghet for videre satsing, og vi gleder oss til at vi i fellesskap kan utvikle bredde og topp i årene som kommer, sier langrennssjef i NSF, Espen Bjervig.

Gjenopptok forhandlingene
Før jul i fjor valgte SpareBank 1 å avslutte forhandlingene om en fornyet hovedsponsoravtale. For noen uker siden ble forhandlingene gjenopptatt, og nå foreligger en ny avtale.

- Profilene på langrennslandslaget er gode ambassadører som kan støtte og inspirere i det engasjementet SpareBank 1 ellers har innen breddeidrett i Norge. Dette har vi nå funnet en fremtidsrettet form på i vår nye avtale. Vi ønsker å bruke samarbeidet med NSF Langrenn til å motivere og rekruttere enda flere barn og unge til lek og læring i løypa. Dette vil innebære nye prosjekter og tiltak som styrker rekruttering og aktiviteter lokalt. Samtidig fortsetter vi det gode samarbeidet om etablerte og vellykkede konsepter som Byttehelgen, forteller Richard Heiberg.

Ny modell
Den nye avtalen legger opp til en ny markedsstruktur. Utøverne blir gitt større mulighet til å tegne private sponsoravtaler. Samtidig tas den gamle stipendordningen til enkeltutøvere ut. Samarbeidet med SpareBank 1 vil i større grad dreie seg om lokal aktivering og å styrke prosjekter som gir flere barn og unge mulighet til å være med på idrett.