Foto: Terje Pedersen / NTB (NTB Scanpix)

Norge deltar ikke i Tour de Ski

Smittesituasjonen er bakgrunnen for at Skiforbundet langrenn har besluttet å ikke sende en norsk tropp til Tour de Ski.

- Risiko for smitte i forbindelse med reiseaktiviteten til og under Tour de Ski har ikke endret seg vesentlig fra tidligere vurderinger, sier medisinsk ansvarlig Øystein Andersen i Norges Skiforbund langrenn. - Reise mellom land i Europa under en pandemi medfører fortsatt en uakseptabel høy risiko for smitte.

- Helsa til utøvere og støtteapparat er vår viktigste prioritet, sier langrennssjef Espen Bjervig. - Risikoen det innebærer å utsette en tropp for Covid-19 veier tyngst i avgjørelsen om å ikke delta i Tour de Ski. Hovedmålet for langrenn denne sesongen er VM i Oberstdorf, fortsetter langrennssjefen som er opptatt av å være best mulig forberedt til mesterskapet med friske utøvere og støtteapparat.

Kontaktpersoner:
Langrennssjef Espen Bjervig og medisinsk ansvarlig Øystein Andersen.