Fra folkefesten i Drammen 2018 (NTB)

Miljøprofil for World Cup Drammen

World Cup Drammen skal ha en tydelig miljøprofil, og måle og redusere sine klimagassutslipp med 30 prosent innen 2025 sammenlignet med 2019. – Virkelig flott, sier skipresident Erik Røste.

– Vi planlegger med å sertifisere oss som Miljøfyrtårn, som den første verdenscuparrangøren i Norge. Leverandøren vår Kjeldaas nå gått til anskaffelse av el-gravemaskiner, lastebilene har AdBlue-teknologi som er svært miljøvennlig. Vi skal følge planen og være miljøvennlige, sier leder av organisasjonskomiteen for World Cup Drammen, Arne Madsen.

Snøen skal fraktes miljøvennlig til og fra Konnerud til Drammen sentrum med lastebiler som går på AdBlue samt el-gravemaskiner.

Null plast-policy
World Cup Drammen skal også ha en null plast-policy, som innebærer at det ikke skal brukes emballasjeplast i forbindelse med arrangementet. Alt plast som brukes skal kunne brukes om- eller gjenbrukes.

Norges Skiforbund synes det er bra at World Cup Drammen går foran med fokus på miljø og klima.
– Det er virkelig flott at WC i Drammen tar dette initiativet. Skisporten som er avhengig av kulde og snø for å opprettholde aktiviteten, har et stort ansvar. Da er det fint at vi har arrangører som går foran med gode eksempler. Bærekraftperspektivet er noe FIS er opptatt av noe prosessen med Ski VM til Trondheim tydelig har vist. All honnør til Drammen for å sette dette så tydelig på dagsorden, sier skipresident Erik Røste

Arrangementets miljøprofil er også politisk vedtatt i Drammen kommune med skryt denne uka.

Norges Skiforbund har anbefalt planene til andre norske arrangører.

Fakta
* Alt avfall som produseres i forbindelse med gjennomføring av arrangementet skal sorteres i fraksjonene papp og papir og glass og metall og emballasjeplast til materialgjenvinning.
*Organisasjonen skal tilstrebe at også alt avfall som produseres i forbindelse med administrativt arbeid tilknyttet
arrangementet skal sorteres på tilsvarende måte som i punktet over.
*Utdeling av flyers, brosjyrer og promoteringsmateriell som ikke er nyttegjenstander skal ikke være tillatt.
*Flyers og plakater skal erstattes med digital informasjon og informasjonsskilt på arenaen.
*Dokumenter skrevet ut i forbindelse med arrangementet skal være tosidig utskrift.
*Det skal legges til rette for korrekt avfallshåndtering av farlige- og miljøskadelige stoffer.
*Disse skal leveres inn til godkjent mottak tidlig og ikke mellomlagres unødvendig.
*Smøreboder skal være utstyrt med avfallsbeholdere for farlig avfall.
*All bruk av produkter som inneholder fluor forbys.
* I innkjøpsrutinen skal det vektlegges kjøp av kvalitetsprodukter med lang levetid som kan gjenbrukes av arrangementet, organisasjonen eller andre.