Anniken Gjerde Alnæs og Håvard Solås Taugbøl vant fredag på Nes. Begge er klare for start i Dresden til helga.

Historisk WC-helg i Dresden

Norges Skiforbund sender 17 utøvere til sprinthelgen i tyske Dresden. For første gang i historien er det para-World Cup sammen med FIS World Cup.

Vilde Nilsen. Foto: NTB

Det er sprint og teamsprint på programmet i den tyske byen lørdag 11.- og søndag 12. januar. Parautøverne har kvalifisering og semifinale lørdag. De sittende har finale søndag, mens de stående parautøverne har finale mandag. Norges Skiforbund sender et felles lag med støtteapparat for både FIS World Cup og for paradelen til Tyskland.

Gjøran Tefre og Julie Myhre har friplass i Dresden ettersom de leder Skandinavisk cup etter helgas renn på Nes. Anniken Gjerde Alnæs, som imponerte med seier på sprinten i Skandinavisk cup fredag, får sin internasjonale debut i Dresden.

Maiken Caspersen Falla reiste tidlig hjem fra Tour de Ski for å være klar til Dresden, mens Lotta Udnes Weng er tilbake etter sykdom. Ellers er Sindre Bjørnestad Skar og Eirik Brandsdal tilbake i verdenscupen.

Vilde Nilsen er også klar for nye konkurranser i para etter at hun vant alt i Lillehammer før jul.

Det er NRK som sender fra rennene i Dresden.

Disse stiller for Norge i Dresden, kvinner:
Maiken Caspersen Falla, Gjerdrum IL
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Mari Eide, Øystre Slidre IL
Julie Myhre, Byåsen IL
Kristine Stavås Skistad, Konnerud IL
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Anniken Gjerde Alnæs, Rustad IL/Team Veidekke Oslofjord

Menn:
Sindre Bjørnestad Skar, Berums Verk og Hauger IF
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer Skiklub/Team Veidekke Innlandet
Gjøran Tefre, Førde IL/Team Veidekke Vest