Plutselig hjertestans og død

Fakta om plutselig hjertestans og død hos idrettsutøvere: Hva er risikoen og hvordan kan vi forebygge?

Av: Medisinsk ansvarlig, Ola Rønsen

Hendelsen tidligere denne uka hvor Sondre Turvoll Fossli fikk akutt hjertestans har sjokkert oss, men gleden er desto større over at han takket være rask og god førstehjelp overlevde og at det nå går bra med Sondre. Når slikt skjer uten forvarsel hos friske idrettsutøvere blir mange naturlig nok usikre og engstelig for om dette kan skje med dem selv eller andre de trener sammen med.

Olympiatoppen har nylig publisert god informasjon om plutselig hjertestans og risiko for død blant idrettsutøvere. Samtidig har de også kommet med anbefalinger om hvordan vi kan forebygge slike hendelser (se lenker nedenfor).

Norges Skiforbunds helseapparatet anbefaler alle utøvere, trener, foreldre og ledere i skiidretten å lese denne informasjonen for å forstå hva som er viktig i både forebygging og håndtering av plutselig hjertestans. Vi skal gå foran og gjøre alt vi kan for at våre utøvere skal være trygge på helsen sin når de trener, men også få den hjelpen de trenger hvis en plutselig hendelse skulle kreve førstehjelp.

Faktaark - Plutselig hjertedød i forbindelse med idrett
Hvordan kan vi forebygge plutselig hjertedød i idrett?

Pressemelding fra Norges Skiforbund Langrenn 13. august
Sondre Turvoll Fossli på sykehus
Sprintløper på langrennslandslaget Sondre Turvoll Fossli (26) fikk i går formiddag hjertestans. Han fikk raskt livreddende førstehjelp og ble kjørt til Oslo Universitetssykehus.
– Sondre følges tett opp av hjertespesialister på sykehuset og har det etter forholdene bra, sier medisinsk ansvarlig Ola Rønsen i Skiforbundet som selv har besøkt Fossli på sykehuset. – Han er selvsagt svært glad for at han kom fra dette med livet i behold. Det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser hendelsen vil ha for videre satsing som topputøver.
Familien Turvoll Fossli ber om forståelse for at de nå ikke ønsker å kommentere dette ytterligere i media utover denne meldingen.