Marcus Kramer og Per Elias Kalfoss (Kim Sørenssen/NTNU)

Internasjonalt trenerseminar i langrenn

Norges Skiforbund i samarbeid med FIS, NTNU og VM 2025 ble det arrangert trenerseminar i Granåsen, Trondheim i forbindelse med Toppidrettsveka.

Marthe Kristoffersen (i.m.) delte sine erfaringer. Her med blant andre kvinnelandslagstrener Ole Morten Iversen og Matt Withcomb (t.v.). Foto: Kim Sørenssen/NTNU

Gjennom to dager ble det delt kompetanse om trening, foredrag med forskere og antidopingorganisasjoner. Søndagen startet med foredrag av Johanna Ihalainen som har forsket mye innenfor ulike temaer. Hun presenterte spennende resultater fra kvinnelige idrettsutøvere sett opp mot menstruasjonssyklus og hormoner. Det viktigste innspillet er at det må forskes mer på kvinnelige idrettsutøvere for å få mer kunnskap om dette. Ny Team Veidekke-trener, Marthe Kristoffersen, delte sine erfaringer fra sin karriere, og det hele bel avsluttet med debatt, hvordan bygge en sterk og suksessfull gruppe med kvinnelige skiløpere?

I regi av Antidoping Norge fikk vi presentert hvordan organiseringen av antidopingarbeidet er internasjonalt. Dette var nyttig og viktig kompetanse for alle som jobber med internasjonale utøvere. Hvem er «testing authority» på denne kontrollen, og hvem «eier» prøven. Det ble videre presentert hva status er på antidopingarbeidet i Russland, Canada, Estland og Østerrike. Dette ble gjort av ledere og personell fra de respektive lands antidopingbyråer.
– Det var positivt å høre hvordan det jobbes i andre nasjoner. Ikke minst med det forebyggende arbeidet, men også testing, forteller utdanningsansvarlig i langrenn i Norges Skiforbund, Per Elias Kalfoss.  Se også sak på skiforbundet.no

Russlands tyske landslagstrener, Markus Cramer, samt italienske Marco Selle, presenterte og delte treningsfilosofi og sesongplaner for sine respektive lag.
– Begge viser en fantastisk åpenhet og vilje til å dele, selv detaljer i sesongforberedelser, mener Kalfoss.

Fra Norges Skiforbunds side ble det gjennomført en rulleskiøkt med landslagsutøvere, der trenere fra alle nasjoner vurderte teknikk, utfordringer og tiltak i grupper. Her gikk diskusjonene åpent, og det kom spennende innspill fra mange nasjoner. Seminaret ble avsluttet med innlegg fra leder av langrennskomiteen i FIS, Vegard Ulvang og assisterende renndirektør Michal Lampot. Begge presenterte planer for inneværende sesong, men også langtidsplaner. Her ble forsamlingen bedt om å komme med innspill og tilbakemeldinger, som skapte et herlig og viktig engasjement.

– Seminaret var en ubetinget suksess fra start til mål, der deltagere og arrangører var godt fornøyd med utbytte. En stor takk til Trondheim kommune som stiller med ordfører og middag, til en gruppe som ikke får medaljer i de store mesterskapene, forteller Per Elias Kalfoss.

Foto: Kim Sørenssen/NTNU