Kristine Stavås Skistad (NTB scanpix)

Her er morgendagens skihelter

Norges Skiforbund har i dag tatt ut 17 løpere som skal representere Norge på Morgendagens helter- rekruttlandslag og Morgendagens helter-juniorlandslag for den kommende 2019-2020- sesongen.

Langrennskvinnene får tidenes største landslag, men også på rekrutteringslandslaget er satsingen ekstra synlig ettersom laget består av kun kvinnelige utøvere.

– Det blir veldig spennende med en så omfattende satsing på kvinnesiden. Vi har stor tro på at de løperne som nå er tatt ut på Morgendagens helter rekrutt- og juniorlandslag vil være med og hevde seg i årene som kommer, sier Ulf Morten Aune i Norges Skiforbund.
Aune har oppfølgingsansvar for junior-, rekrutt- og parasatsingen i langrenn.

Equinor har i en årrekke samarbeidet med Norges Skiforbund for å få frem morgendagens skiløpere.

– For Equinor Morgendagens Helter er det viktig å ha et langsiktig samarbeid med Skiforbundet slik at de kan dyrke frem talentfulle langrennsløpere. Vi ser årlig at utøvere på Morgendagens junior- og rekruttlag tar store steg og plutselig utfordrer eliteløperne, og det gjør oss stolte sier Cathrine Instebø som er sponsorsjef i Equinor.

Juniorlandslaget for 2019-20-sesongen består av seks jenter og fem gutter.

– Det er mange som kjemper om å komme med på juniorlandslaget. Vi ønsker å legge til rette for at de unge utøverne skal utvikle seg over tid. Det er også mye læring å være på et slikt lag, og her får de både matching og god kompetansedeling med hverandre, sier juniorlandslagstrener Monika Kørra.

Morgendagens Helter Rekrutt 2019-20:
Kristine Stavås Skistad, Konnerud IL
Marte Mæhlum Johansen, Østre Toten Skilag