Espen Bjervig (NTB scanpix)

Ny organisering i langrenn

Langrennskomiteen i Norges Skiforbund utvider langrennssjef Espen Bjervig (46) sitt ansvarsområde med direkte lederansvar for hovedtrenerne i lagene Kvinner Elite, Menn Elite Allround og Menn Elite Sprint.

-Espen Bjervig skal fortsette å lede norsk langrenn, nå også med direkte ansvar for de tre hovedtrenerne Ole Morten Iversen, Kvinner Elite, Eirik Myhr Nossum, Menn Elite Allround og Arild Monsen, Menn Elite Sprint, sier Torbjørn Skogstad, leder av Langrennskomiteen i Norges Skiforbund. -Dette betyr at lederansvaret og arbeidsoppgavene i den tidligere «landslagssjef-rollen» nå blir organisert på en ny måte.

-Med sin toppidrettskompetanse og rolle som langrennssjef ønsker vi at Espen Bjervig leder både den sportslige og administrative delen i norsk langrenn, ved å organisere sine ressurser i sterke, ansvarlige, målrettede og effektive team, fortsetter Torbjørn Skogstad.

For at Bjervig skal få nødvendig tid til å følge opp toppidretten resulterer dette nå i noen rokkeringer i organisasjonen ved at Pål Rise får ansvar for kompetanseutvikling og administrative funksjoner og Ulf Morten Aune får oppfølgingsansvar for para Elite, junior- og rekruttlag. -Sammen skal vi arbeide verdibasert og fokusert for å bidra til at vår etablerte og krevende målsetting om å være verdens beste langrennsnasjon ivaretas.

Norsk langrenn er forankret i verdiene folkelig, inkluderende, offensiv og ærlig. Langrennskomiteens strategiske føringer for inneværende periode, med målfokus på økonomi, kommunikasjon, landslagsmodell og medlemsmasse, danner grunnlaget for den nye, interne organiseringen som vil være på plass fra og med mai i år.