Vilde Nilsen jubler for sin 2. gullmedalje i VM
Vilde Nilsen jubler for sin 2. gullmedalje i VM. (Foto: Kelly Bergman, IPC)

Sterk åpning i Para-VM

2 VM distanser er unnagjort for langrennsløperne i Prince George. Unge Vilde Nilsen fortsetter å imponere og har tatt hjem 2 av 2 mulig gullmedaljer, mens Birgit Skarstein gikk inn til bronse på åpningsdistansen

Etter to distanser har vi fått med oss tre medaljer,  to gull og en bronse.

Vilde Nilsen har nå plukka med seg to gullmedaljer. Jenta fra Kvaløysletta hadde tenkt at gull hadde vært gøy, men hun hadde aldri tenkt at hun skulle få med seg to av to mulige bare halvveis inn i VM.
Den 18 år gamle jenta var både stolt og rørt når hun gikk av med seieren under 7.5 km første dagen og overlykkelig når hun da tok hjem sprintgullet. Sprinten som var i friteknikk og gikk i en tøff  løype, var egentlig noe hun var skeptisk til før start. Men beviste i finalen at hun også behersket dette også.
- løypene passer meg ganske bra, med tanke på skøyting hvor jeg har dobbeldans bakker å jobbe i, og klassisk løypene er ganske grei, selv om jeg skulle ønske at det var litt mer slakere partier der jeg kunne fått staket en del ettersom det er i overkroppen jeg har styrke forteller Vilde.

Vilde Nilsen får sin fortjente overrakt gullmedalje av Tor Undheim i IPC`s NSTC. Foto Kelly Bergman, IPC

Birgit Skarstein åpnet også sterkt hvor hun tok bronse i 5km. Hun smilte fra øre til øre når hun passerte mål og var tydelig fornøyd med VM-starten.
- Jeg hadde en klar taktikk og det gikk veldig fint, sa Skarstein fornøyd etter løpet.
På mandagens sprint holdt det ikke helt inn og hun måtte ta til takke med den litt sure fjerdeplassen.

Birgit Skarstein i fullt fokus under 5 km konkurransen. Foto: Kathrine Baldishol

En annen som gikk inn til en sur fjerdeplass på sprinten var Håkon Olsrud. Løten-gutten hadde lenge bronsjemedaljen innen rekkevidde.
- Jeg hadde god tro på pallen, men inn mot målområdet finner jeg ut at sidesporet var trått og Taiki Kawayoke hadde allerede fått det gode sporet - når jeg da går ut til siden går det nesten ikke fremover, sier Olsrud tydelig litt misfornøyd.
På søndagens 10 km gikk Håkon inn til en 6. plass.

Håkon er kjent for å ta ut alt.....  Foto: Kathrine Baldishol

Thomas Karbøl Oxaal debuterte i  VM-sammenheng og var ikke helt fornøyd etter 10 km på søndag.
Under sprinten derimot tok han seg videre fra prologen og en sterk semifinale. Selv om han ikke kom videre til finalen, var han godt fornøyd med egen innsats.

Thomas Karbøl Oxaal med ledsager Ole-Martin Lid under søndagens 10 km. Foto: Kelly Bergman, IPC

Eirik Bye fra hadde hatt en sterk worldcup-runde i Østersund i januar i forkant av VM. Gutten fra Oppegård følte ikke helt at han klarte å følge opp dette i starten på VM
Han gikk inn til en 8. plass på åpningsdistansen 10 km fri, og på sprinten røyk han ut etter semifinalen.
-Jeg har slitt med litt sykdom og sånt etter Østersund. Jeg hadde jo håpet jeg kunne komme hit å være i toppform og kjempe om medaljer. Så jeg er ikke vært helt der jeg skulle ønske jeg kunne vært forteller Eirik.

Eirik Bye med ledsager Arvid Nelson  Foto; Kathrine Baldishol

Det er nå to distanser igjen, stafett og langdistanse. For de har vi også fått inn Trygve Toskedal Larsen og Johannes Birkelund som begge skal gå de siste distansene. Vi heier videre på de norske utøverne, og håper alle vil reise hjem fornøyde med egen innsats.

Fornøyde trenere sammen med madalje-jentene etter åpningdistansen
fv Magnus Evenby, Vilde Nilsen, Birgit Skarstein og Bjørn Kristiansen  Foto; Kelly Bergman, IPC

Følg oss gjerne på SoMe for flere bilder og oppdateringer;
Langrennlandslaget_paraelite  - Para landslaget egen instagramkonto

Skiforbundetpara  - instragram