Ola Keul (NIF)

Klart for prøve-VM og Para Nordic World Cup i Lillehammer

Det er klart for Prøve-VM og Para Nordic World Cup i langrenn og skiskyting i Lillehammer fra 12.-19. desember.

Prøve-VM denne- og neste uke blir tidenes største Para Nordic World Cup. Over 230 utøvere og guider fra 22 nasjoner stiller til start når sesongen i langrenn og skiskyting for parautøvere starter i Lillehammer torsdag. Rennene er en viktig milepæl på veien mot VM i Snøsport for parautøvere i februar 2021.

Selv om det laver ned i Lillehammer, rekker skisporet knapt nok å snø igjen etter to travle dager med FIS World Cup i nordiske grener før «arrangementsbyen» nok en gang ønsker verden velkommen i løypene.

–  Nå sier vi takk for oppvarmingen til FIS, og gleder oss skikkelig til å komme i gang med Para Nordic World Cup. Sammen med arrangementets lokale samarbeidspartner, Lillehammer Olympiapark, er målet en god sportslig gjennomføring, til det beste for utøverne og som gir læring til VM i 2021, sier prosjektleder Ola Keul.

Rekorddeltagelsen med 230 utøvere og guider fra 22 nasjoner viser at mange nok ønsker å teste ut VM-løypene til 2021. Kommende vinter skal det gjennomføres World Cup-konkurranser og Prøve-VM´er i alle idrettene. Snowboarderne og alpinistene samles til hver sin konkurranse i Hafjell i mars, men først ut er langrennsløperne og skiskytterne som står ovenfor et tettpakket konkurranseprogram på Birkebeineren skistadion (se program under).

Det er Skiforbundet, i samarbeid med Skiskytterforbundet og Brettforbundet, som er arrangører av mesterskapet i 2021. Mesterskapets grunnfinansiering er sikret gjennom støtte fra Kulturdepartementet og en hovedsamarbeidsavtale med Stiftelsen VI. Det er også gitt økonomisk støtte også fra Lillehammer kommune, Øyer kommune og Oppland fylkeskommune. Arrangementet er tildelt Norge og Lillehammer av Den internasjonale olympiske komiteen (IPC).

– Vi merker at forventingene til oss internasjonalt, med rette, er høye når VM i 2021 kommer hjem til vinteridrettsnasjonen Norge. Skal vi vise verden at vi også kan arrangere tidens VM i Snøsport for parautøvere trenger vi lokal og nasjonal entusiasme, og ikke minst dyktige og dedikerte frivillige som vi vet det er mange av i Lillehammer, sier Keul.

5. til 20. februar 2021 arrangeres tidenes første VM i Snøsport for parautøvere i Lillehammer og Hafjell, det første felles verdensmesterskapet for langrenn, skiskyting, alpint og snowboard.

Konkurranseprogram prøve-VM og Para Nordic World Cup:
Torsdag 12. desember: Langrenn, kortdistanse
Fredag 13. desember: Langrenn, mellomdistanse