Eirik Brandsdal th og Johannes Høsflot Klæbo i finalene i verdenscupen i langrenn i Drammen. (NTB scanpix)

Endringer i langrenn

Langrennskomiteen i Det internasjonale skiforbundet (FIS) gjort noen nye regelendringer.

FIS prøver ut kostnadsreduserende tiltak i langrenn. Dette er også Norges Skiforbund opptatt av, og de nye regelendringene støttes av langrennssjef Espen Bjervig. For vinterens World Cup er tilgangen til løypa blitt tidsbegrenset for utøvere og smørere, men likevel gir det løpere mulighet for å teste ski med en serviceperson i konkurranseløypa. Det nye tidssystemet ble testet ut under sprinten i Drammen sist sesong, og den innføres nå fast til vinteren.
– FIS har kommet opp med en god løsning rundt kostnadsreduksjon. Løsningen er både kostnadseffektiv og rettferdig for alle nasjoner. For oss betyr dette at vi må jobbe smartere med ski og testski i konkurransesammenheng, men den utfordringen tar vi gjerne, sier Bjervig.

Ellers så var det tradisjonelle diskusjoner på høstmøtet rundt program og terminlister.

Se referat fra høstmøtet på fisski.com