Prøv et inspirerende grasrottrenerkurs

- Det å leke seg på ski i forhold til balanse og god tyngeoverføring, er viktig. Klarer man å lære seg dette fra man er små, så er dette gode egenskaper som de små kan ta med seg senere. Det å kunne lære god teknikk etter hvert da, sier Marit Bjørgen.

Marit Bjørgen holdt grasrottrenerkurs

Bjørgen holdt nylig grasrottrenerkurs for klubbene i Østfold i Moss.

- Vi prøver å inspirere, samt lære enkle grep i forhold til det å ha unger eller ungdom som skal lære seg å gå på ski for første gang. Vi gir tips til å få skiglede, samt for å fortsette på ski, forteller Bjørgen.

Det er Norges Skiforbund i samarbeid med Norsk Tipping som har utviklet kurset.

- Det handler om å skape gode forutsetninger for at barn skal ha lyst om å holde på med ski eller aktivitet så lenge som mulig. Det handler om å skape gode rollemodeller, gode trenere i barns første møte med aktiviteten. Derfor synes vi dette er et veldig godt kurs synes godt kurs, mener Preben Stai i Norsk Tipping.

- Kurset var veldig bra byd opp med at det er så mye praktisk ute hvor vi setter løype og aktiviteter. Det var mye nyttig lærdom og mange fine øvelser for de minste sånn at de får skiglede og føler mestring – uansett på hvilket de nivå de er på. Kurset ga oss masse input, det var et veldig bra opplegg og et skikkelig bra kurs, mener Ole Marius Rosendal i Trøgstad IL.

Les mer om grasrottrenerkurs på skiforbundet.no

Se også reportasje i VG