Fra venstre: Ingvild Bretten Berg (generalsekretær Norges Skiforbund), Sarah Lewis (generalsekretær FIS), Rita Ottervik (ordfører Trondheim kommune), Ola By Rise (kommunaldirektør Trondheim kommune), Maria Strøm Nakstad (VM-vert Trondheim 2025) og Guri Hetland (prosjektleder for VM til Trondheim 2025).

Prosessen mot et nytt ski-VM

I dag ble det klart at avgjørelsen om Trondheim får ski-VM i nordiske grener 2025 faller 21. mai 2020.

Under et møte med Det internasjonale skiforbundet (FIS) i Dubrovnik onsdag fikk Trondheim og Norges Skiforbund presentert milepælene mot en eventuell tildeling under kongressen neste år. Under møtet kom det frem at selve tildelingen skjer 21. mai 2020 i Thailand.

Flere detaljer fra FIS ble presentert for VM-søkerne i alpint, nordiske grener, freeski/freestyle/snowboard og skiflyging. Det var generalsekretær i FIS, Sarah Lewis, som ledet møtet med kandidatene.

– Prosessen er forutsigbart for oss. Vi har vært gjennom to lignende søknadsprosesser tidligere, og det er endel kjente rutiner vi må følge. Fremover mot beslutningen 21. mai 2020 legger vi opp til en nøktern prosess, sier ordfører i Trondheim, Rita Ottervik.

Informasjonsmøtet i Dubrovnik varte i cirka én time.

– Selv om vi er eneste søker sammen med Trondheim Kommune og skisporten i Trøndelag, må vi levere en god søknad som oppfyller de kriteriene som FIS stiller til en VM-arrangør. Flere av milepælene ble presentert for oss onsdag, og vi kjenner oss godt igjen i søknadsprosessen fra tidligere år. Nå skal vi finne gode løsninger med Trondheim fremover, sier generalsekretær i Norges Skiforbund, Ingvild Bretten Berg.

Milepæler for Trondheim 2025:
* Innen 15. juni: Innsendelse av frie treningsdager for teamene
* Innen 1. september Detaljert søknad oversendes FIS.
* 21.-23. september: Befaring Thailand – forberedelser til kongressen 2020.
* 2. oktober: Møte med FIS i forbindelse med høstmøtet i Sveits.
* 31. januar 2020: Rapport fra FIS sin inspeksjonsgruppe til Trondheim 2025.
* 1. mars 2020: Siste frist for tilbakemeldinger fra Trondheim 2025 til FIS rundt søknaden.
* April 2020: Sluttrapport til FIS Council og søkernasjonene fra FIS sin inspeksjonsgruppe.
* 18.-20. mai: Stand for Trondheim under FIS-kongressen (presentasjonen FIS Council den 19.).
* 21. mai: FIS-kongressen, Thailand hvor avgjørelsen til FIS Council presenteres.

Se også sak fra 2. mai på skiforbundet.no