Vilde Nilsen og parautøverne får VM-øvelse i Trondheim 2025. (NTB)

Dagens møte i FIS Council

Det har vært møte i FIS Council i dag hvor det er blitt gjort flere vedtak. Styret besluttet blant annet å opprettholde utestengelsen av utøvere og funksjonærer fra Russland og Belarus.

– Både Norges Skiforbund og mine synspunkter i denne saken er godt kjent. Jeg er glad for at dagens diskusjon i FIS Council ikke endret beslutningen om utestengelse, sier styremedlem i FIS Council, Erik Røste.

Skipresident Tove Moe Dyrhaug er godt fornøyd med dagens vedtak i FIS Council.

– Vi har vært veldig tydelige overfor FIS i dette spørsmålet. Derfor er vi er godt fornøyde med at FIS fortsatt har samme holdning og ikke ønsker at Russland og Belarus deltar i internasjonale konkurranser, sier Moe Dyrhaug.

Det foreslåtte programmet for VM i Trondheim ble endelig godkjent i dag med en paraøvelse og en ny øvelse for kombinert for kvinner. I tillegg ble Mixteam-konkurransen i hopp flyttet fra normal- til stor bakke.
– Med en ny øvelse i tillegg til de to som allerede er på programmet, fortsetter den gode utviklingen i kombinert for kvinner. Inkludering av en paraøvelse i VM i 2025, viser inkludering i praksis som et første steg, sier Røste.

– Mange har jobbet målrettet i lang tid for å få disse nye øvelsene i VM i Trondheim. Dette bidrar til at mesterskapet blir det mest innholdsrike og spennende noen gang i VM, sier Moe Dyrhaug.

Arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund, er godt fornøyd med dagens vedtak i FIS Council.
– FIS har lyttet til våre innspill når det gjelder justering av VM-programmet i 2025 i Trondheim. Dagens vedtak av VM-programmet er en gledens dag for skisporten. Vi får oppleve tidenes største- og mest omfattende VM-program, sier Lund.

Gyda Westvold Hansen vinner foran Ida Marie Hagen t.v og Marte Leinan Lund t.h. under kombinert i NM på ski i vinter. I VM Trondheim 2025 får kombinert for kvinner en ny øvelse på programmet. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Her finner dere dagens vedtak i FIS Council.