Det blir World Cup-helg i Lillehammer før jul. (NTB)

Får herrehopp i Lillehammer

Lillehammer får herrerenn i hopp første helga i desember. Dermed blir det en komplett World Cup-helg i hopp og kombinert kommende sesong.

– World Cup-helgen på Lillehammer 30. november - 3. desember blir en av de største arrangementene i Norge for oss kommende vinter, sier en fornøyd arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

Det var Lund som presenterte planene for Norges Skiforbund under fredagens møte i hoppkomiteen i FIS i Dubrovnik, og det var ingen motforestillinger til at Lillehammer kom inn på terminlista igjen. Lund påpekte under presentasjonen at Norges Skiforbund også vil gå inn for å kvalitetssikre arrangementet i større grad, blant annet etter erfaringene fra RAW AIR i vinter.
Renndirektør i hopp i FIS, Sandro Pertile, er fornøyd med å få til løsningen.
– Dette er veldig bra. Nå får Lillehammer en ny sjanse at de kan vise at de kan arrangere topp internasjonale skirenn i hopp, sier han.

Leder for organisasjonskomiteen i Lillehammer, Per Olav Andersen, er strålende fornøyd..
– Vi ble skuffet over at vi falt ut av RAW AIR, men dette gir oss en ny mulighet til å arrangere herrehopp, og at vi får en komplett nordisk helg for både hopp og kombinert. Den muligheten skal vi ta godt vare på, og vi skal gjøre vårt for at vi blir liggende fast på terminlista i årene fremover, sier Andersen.

Herrehopp i Lillehammer i desember var fast på terminlista til RAW AIR ble etablert for flere år siden i forbindelse med nordisk helg. Men da RAW AIR ble realitet ble herrenes renn i hopp flyttet fra desember til mars i Lillehammer. Ettersom det ble endringer rundt RAW AIR foran kommende sesong falt Lillehammer ut, men kom i dag tilbake igjen som en ordinær World Cup-helg

– Det er en stor anerkjennelse at Lillehammer ligger inne på verdenscupkartet med herrehopp igjen. Om vi leverer bra konkurranser overfor FIS vil vi trolig være på kartene også kommende sesonger. Lillehammer har tradisjonelt vært et snøsikkert sted hvor vi de siste 10 årene nesten ikke har hatt avlysninger. Dette er en god styrke, påpeker Lund.

Den nordiske helgen i Lillehammer starter opp torsdag 30. desember. Det er individuelle konkurranser i hopp og kombinert (liten- og stor bakke) fredag, lørdag og søndag.

Alle vedtak under kalenderkonferansen i Dubrovnik skal formelt godkjennes under styremøtet til FIS 24. mai.