Tidenes største freeskilandslag

Norges Skiforbund har tatt ut 22 utøvere på freeskilandslagene for sesongen 2021-2022.

Dette er historiens største freeskilandslag, og freeski utvider også satsingen på rekrutt, junior og jenter.

– Årets elitelandslag er utrolig sterkt, og har en god blanding av allerede godt etablerte utøvere, samt to nye tilskudd gjennom Ulrik Samnøy og Tormod Frostad, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Øystein Bråten mangler derimot på elitelaget. Han har foran denne nye sesongen tatt et valg om å ta en pause fra konkurranser, for å dyrke sin egen skiglede gjennom andre prosjekter og filming.
– Etter mange år med konkurranser og reising har jeg bestemt meg for at jeg nå vil fokusere mer på filming og samtidig utforske flere sider av ski. Tiden min på landslaget har vært helt fantastisk. Det å få utvikle meg sammen med så mange bra folk har vært helt rått. Jeg er takknemlig for all støtte jeg har fått av laget, av kjørere og trenere, og sitter igjen med utrolig mange gode minner. Jeg er glad i hele gjengen, og gleder meg til følge med videre, forteller Bråten.

Christoffer Schach synes det er trist, men støtter samtidig hans avgjørelse.
– Øystein har, og er fortsatt, en av de viktigste for utviklingen av freeski, både nasjonalt og internasjonalt. Han har vunnet de største konkurranser som finnes, og vært med å sette sitt særpreg på idretten vi alle elsker gjennom store og stolte idrettsøyeblikk. Samtidig er det viktig å huske at freeski er mye mer enn bare konkurranser. Vi gleder oss fremover til å kunne følge Øysteins utvikling og skikjøring på andre arenaer, og vi er alle evig takknemlige for alt han har gitt idretten og oss, sier han.

Her er landslagene!
Elitelandslag:

Johanne Killi, Dombås IL
Sandra Moestue Eie, Bærums Skiklub
Tora Johansen, Tromsø Alpinklubb
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Christian Nummedal, Hakadal IL
Ferdinand Dahl, Ingierkollen Rustad Slalåmklubb
Sebastian Schjerve, Namsos IL
Ulrik Samnøy, Bærums Skiklub
Tormod Frostad, Bærums Skiklub

Det er et skyhøyt nivå på utøvere som er ferdig med videregående i Norge. Dette har blant annet resultert i tidenes største og sterkeste rekruttlandslag, og viser at arbeidet til klubbene og skigymnasene er fantastisk bra.

Rekruttlandslag:
Elvira Marie Ros, Lillehammer Skiklub
Eirik Sæterøy, Aron SK
Mats Bjørndal, Geilo IL
Mikkel Brusletto Kaupang, Geilo IL
Tevje Skaug, Kongsberg Freestyleklub
Oskar Gillebo, Bærums Skiklub
Anders Hoslve Olsen, Lørenskog Skiklubb
Markus Leyobo, Aron SK
Trym Sunde Andreassen, Kongsberg Freestyleklubb

Årets juniorlandslag satt sammen av fire utøvere som har vist at de innehar et svært høyt nivå gjennom en full sesong med NOR Freeski Cupen. De har kjempet i toppen mot landets beste, og viser at de innehar et internasjonalt nivå.

Juniorlandslag:
Vebjørn Gråberg, Freidig SPK
Leo Landrø, Geilo IL
Even Loftås, Ålen IL
Erlend Hagbø, IL Heming

Uttakene er gjort av freeskis landslagsledelse, og godkjent av freestylekomiteen.

Satsningsgruppe for jenter
NSF Freeski har satt oss en overordnet målsetning om å sikre en trygg, sikker og jevn utvikling av de jentene som ønsker å utvikle seg som freeskiutøvere. Dette prosjektet vil være et samarbeid med Olympiatoppen, Brettforbundet, toppidrettsgymnaser og tilhørende klubber, for å skape et sosialt og utviklingsorientert miljø på tvers.
Mer informasjon om prosjektet, rammene og ikke minst utøverne vil komme fortløpende.

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Freeskilandslaget (@freeskilandslaget)