Flere skiutøvere på toppidrettslisten

Antidoping Norge (ADNO) har definert en toppidrettsutøverliste. Denne listen danner utgangspunkt blant annet for hvilke utøvere som har behov for et forhåndsgodkjent medisinsk fritak. Dette er nå aktuelt i forhold til NM-deltakere i langrenn.

Listen ble fra 1 oktober 2020 utvidet til å omfatte 4700 utøvere, mot fra før cirka 2000 utøvere.

– Dette får ingen nye konsekvenser for våre ordinære landslag i alle grener, men vil gjelde blant annet for alle deltakerne i ski-NM, og for alle som stiller i eliteklassen i Visma Ski Classic, forteller Ola Rønsen, medisinsk ansvarlig i Norges Skiforbund.

Medisinsk fagrådgiver i ADNO, Astrid Gjelstad, oppfordrer både utøvere og medisinsk støttepersonell til å sette seg inn i den nye definisjonen som gjelder og hvilke konsekvenser det får. Nå vil det altså stilles krav om et forhåndsgodkjent medisinsk fritak fra større og nye utøvergrupper.

Utøvere i Norges Skiforbund som vil omfattes av nye Topputøverlisten fra 1. oktober 2020:
Alpint:
 Deltagere på landslag med; A-, B- og C-status og para-elite for kvinner og menn. Deltagere i W-Cup og E-Cup.

Langrenn: Deltagere på senior-, rekrutt-, junior og para langrenn elite-landslag. Deltagere i WC-renn. Deltagere i eliteklassen i Visma Ski Classics for menn og kvinner. Alle deltagere i senior-NM (også stafett). Deltagere på skiforbundets regionlag.

Kombinert: Deltagere på; elite-, utviklings-, rekrutt- og juniorlandslag for kvinner og menn.

Hopp: Deltagere på; A-landslag, Prosjekt 22 og Toppidrettsatsingen for kvinner og menn.

Telemark: Deltagere på; elitelag for kvinner og menn.

Freeski: Deltagere på elitelag for kvinner og menn.

Les mer informasjon fra Antidoping Norge