Norsk flaggbærer Gro Njølstad Randby. Fotos: NTB scanpix og Norges Skiforbund

Gode norske prestasjoner

Årets Ungdoms-OL i Lausanne var et flott arrangement med mange gode norske skiresultater.

Det var mange gode prestasjoner i Lausanne. Norges Skiforbunds utøvere sørget for tre norske gull, to sølv og én bronse. Randonee var for første gang på programmet, og her ble det blant annet en gledelig sjetteplass.

– Det var flere spennende nye øvelser, blant annet Nordic mixed team hvor det var deltakere, en gutt og en jente, fra både hopp, kombinert og langrenn. Men først og fremst er ungdoms-OL en viktig læringsarena for deltakerne hvor både kultur og utdanning er viktige element sammen med idretten. I tillegg til at ungdoms-OL er motiverende for de som deltar, tar de med seg erfaringer som kan være med å inspirere de lokale miljøene hjemme i Norge, sier skipresident Erik Røste.

Norske medaljer:
Gull: 3: Mikkel Remsøy (alpint), Nikolai Holmboe (langrenn) og det norske laget i Nordic mixed team.
Sølv: 2: Anna Heggen (langrenn) og Nikolai Holmboe (langrenn).
Bronse: 1: Sebastian Østfold (kombinert).

Et utdrag av plasseringene:

Alpint:
Storslalåm: Sindre Myklebost (6. plass)
Kombinasjon: Mikkel Remsøy (1. plass), Simen Sellaeg (11. plass), Malin Sofie Sund (11. plass)
Slalåm: Malin Sofie Sund (12. plass).
Team Event: Malin Sofie Sund og Mikkel Remsøy (røk ut i kvartfinalen).

Freestyle/freeski:

Skicross: Ingerid Leivestad (8. plass) og Oscar Trygg (24. plass).
Slopestyle: Tevje Skaug (11. plass).
Bigair: Tormod Frostad (5. plass) og Tevje Skaug (10. plass).

Hopp:

Iver Olaussen (8. plass).
Mixed Team: Nora Midtsundstad, Heidi Dyhre Traaserud, Iver Olaussen og Simen Aasen Markeng (8. plass).

Kombinert:
Gyda Westvold Hansen (4. plass) og Thea Minyan Bjørseth (7. plass).
Sebastian Østfold (3. plass) og Johan Fredriksen Orset (12. plas

Hopp og kombinert, mixed team:
Thea Minyan Bjørseth, Johan Fredriksen Orset, Heidi Dyhre Traaserud og Simen Aasen Markeng (7. plass).

Randonee: Trym Dalset Lødøen (6. plass) og Kari Forseth (21. plass).

Langrenn:

Langrennscross: Nikolai Holmboe (1. plass), Aleksander Holmboe (6. plass), Anna Heggen (5. plass) og Maria Hartz Melling (7. plass).
Sprint: Anna Heggen (2. plass), Nikolai Holmboe (2. plass) og Maria Hartz Melling (røk ut i semifinalen).
5 km klassisk: Maria Hartz Melling (5. plass), Tuva Hagen Rønning (7. plass) og Anna Heggen (9. plass).
10 km klassisk: Nikolai Holmboe (5. plass) og Aleksander Holmboe (6. plass).

Nordic mixed team:
Gyda Westvold Hansen, Sebastian Østfold, Maria Hartz Melling, Nikolai Holmboe, Nora Midtsundstad og Iver Olaussen (1. plass).