
Skriver kombinerthistorie – klart for skiflyging
– Det blir spektakulært, spennende og morsomt, sier renndirektør i FIS, Lasse Ottesen.
Hold av datoen: 28. februar 2026 arrangeres nemlig det historiske skiflygingsrennet i Kulm. For første gang skal kombinerteliten ut i konkurranse i en skiflygingsbakke.
– Et stort steg for kombinertsporten. Dette blir rått. Vi har drømt om dette i ti år. Til vinteren skjer det. Og vi skal være klare, lover Norges sportssjef Ivar Stuan.
Østerrike er vertskap for det historiske rennet.
– Skiflyging er formel 1-delen av hoppsporten. Vi mener og ser at våre mannlige utøvere er klare til å ta steget opp i de aller største bakkene. Målet er ett årlig skiflygingsrenn i kombinert i årene som kommer, sier Ottesen.
– De siste årene har vi gjort veldig, veldig mye på kvinnesiden. Vi har også innført nye og spennende konkurranseformater. Gutta har stått litt på stedet hvil, blant annet har vi hoppet mye i normal bakke for at World Cup-kalenderne til både menn og kvinner skal gå opp. Nå er det guttas tur, sier Ottesen.
Råeste vi noen gang har gjort
Det er de 40 beste hopperne i kombinertsirkuset som får slippe til i Kulm i slutten av februar. Man tar utgangspunktet i FIS-rangeringen «best jumper» (beste hopper).
– Glem ikke at mange av kombinertgutta allerede har satt utfor i en skiflygingsbakke som prøvehoppere i Vikersund eller Planica. Vi håper dette blir et positivt steg for herrekombinert. Dette blir spektakulært, spennende og morsomt, sier Ottesen.
Sportssjefen her hjemme, Ivar Stuan, er spent på hvordan skiflyging slår ut i kombinertsporten.
– Dette blir det råeste vi noen gang har gjort i hoppdelen. Så skal vi også huske at vi har en langrennsdel, som fortsatt vil avgjøre kombinertkonkurransen. Det er viktig med kompakte anlegg, slik vi har i Kulm. Jeg tror tilskuerne vil få en uforglemmelig opplevelse, sier Stuan.
Lasse Ottesen og Ivar Stuan gleder seg til å se verdens beste kombinertutøvere sette utfor i skiflygingsbakken i Kulm (Foto: Steinar Bjerkmann / NSF)
Det historiske kombinertrennet vil bli avviklet i det nye kompaktformatet.
– Mange er opptatt av om det blir for store avstander, men den første gangen går vi for kompaktøvelse. Selv om vi har utarbeidet et regelverk for Gundersen, hvor meterverdien i skiflyging er lav, ser vi at det kan bli store avstander. Med kompaktformatet blir det ikke for store avstander mellom de beste. Det er nok hoppdelen som vil få størst oppmerksomhet, men vi er helt avhengig av en spennende langrennsdel. Og det får vi på sletta i Kulm. Start og mål blir vegg-i-vegg med der tilskuerne allerede er på plass, sier Ottesen.
– Dagen innledes med kombinert skiflying, så blir det hoppkvalifisering, kombinert langrenn og så mer spesielt hopp. Med en kompakt løype på 1,5 kilometer, vil utøverne ofte være innom stadion. Totalt skal vi gå 7,5 kilometers løype denne gangen. Noen spør om hvorfor vi ikke kliner til med en tremil når vi først har skiflying, men vi har landet på skiflyging + 7,5 km i det historiske rennet, sier en spent Ottesen.
De 40 beste hopperne i World Cup-kombinert vil være klart etter helgen i Seefeld.
Kan bli renn også i Norge
Både Stuan og Ottesen ser for seg at skiflygningsrenn i kombinert også kan bli arrangert i Norge.
– En veldig spennende tanke om vi kan invitere verdenseliten i kombinert til Vikersundbakken om noen år. Der har vi sett at både Jarl Magnus Riiber og Jørgen Graabak har hoppet langt som prøvehoppere, sier Stuan.
– Det er viktig at kombinert og hopp samarbeider tett om slike arrangement. Fra FIS ser vi gode muligheter for slike rennhelger i Oberstdorf og Vikersund på sikt. Kulm skriver historie denne vinteren, men vi holder dørene åpne for andre arrangører. Oberstdorf var nær å få til dette for to år siden, og vi har tidligere hatt World Cup-finale i Vikersund, så jeg vet at de har muligheter for langrennstrasé på jordene rundt det flotte anlegget i Heggenåsen, avslutter Ottesen.