Dette laget imponerte sist sesong. Nå utvides kombinertlandslaget. (Foto: NSF)

Se hvem som får sjansen når kombinertlandslaget utvides

Kombinertlandslaget vokser foran 2023/24-sesongen. Fire nye herrer kommer inn på laget, mens tre utøvere skal hospitere med verdens beste kombinertkvinner.

Mille Marie Hagen, Ingrid Låte og Hanna Midtsundstad viste seg alle fram sist vinter. Nå blir trioen hospitanter på kombinertlandslaget. På herresiden går man fra fem til hele ni utøvere. Inn på laget kommer Kasper Moen Flatla, Einar Lurås Oftebro, Andreas Skoglund og Simen Tiller.

– Vi ser at det gror godt i Kombinert-Norge med mange utøvere som viste seg fram på øverste nivå sist sesong. Derfor har vi bestemt oss for å utvide kombinertlandslaget foran 2023/24-sesongen. Spesielt på herresiden ser vi at mange biter godt fra seg internasjonalt. Vi går inn i en sesong uten mesterskap, og det gjør det litt lettere å satse bredt, sier sportssjef Ivar Stuan.

Norge herjet under ski-VM i Planica sist vinter. Kombinertlandslaget sikter høyt også til vinteren der World Cup sammenlagt blir hovedfokuset sammen med nasjonscupen.

– Vi har tatt ut en meget konkurransedyktig tropp. I tillegg er det veldig gledelig å se at det er stadig flere som tar steg på kvinnesiden, hvor verdensener Gyda Westvold Hansen er et fantastisk forbilde som løfter lagkameratene sine opp og fram. Mille Marie Hagen, Ingrid Låte og Hanna Midtstundstad har alle tydelige ambisjoner i kombinertsporten og får nå lære enda mer av de beste gjennom å bli hospitanter.

Det er ikke mesterskap på menyen til vinteren, men man går inn i det som blir omtalt som tidenes World Cup-sesong.

– Seefeld-trippelen henger høyt. Nå håper vi det blir en trippel også for kvinnene. Det fortjener de. Det ligger an til rekordmange WC-renn for kvinnene. Og vi gleder oss selvfølgelig litt ekstra til prøve-VM på hjemmebane i nye Granåsen. I sommer og høst kommer vi stort sett til å ha samlinger i Norge. Vi har planer om en samling i svenske Idre før vintersesongen starter, men det er viktig å tenke både økonomi og bærekraft. Vi stiller på renn i Sommer Grand Prix, men ønsker å sette minst mulig reiseavtrykk, sier Stuan.

Kombinertlandslaget 2023/24

Kvinner:
Ida Marie Hagen (Haslum IL)
Gyda Westvold Hansen (Nansen IL)
Mari Leinan Lund (Tolga IL)
Marte Leinan Lund (Tolga IL)

Hospitanter:
Mille Marie Hagen (Haslum IL)
Ingrid Låte (Strandbygda IL)
Hanna Midtsundstad (Våler IF)

Menn:
Espen Andersen (Lommedalens IF)
Espen Bjørnstad (Byaasen Skiklub)
Kasper Moen Flatla (IL Jardar)
Jørgen Graabak (Byåsen IL)
Einar Lurås Oftebro (IL Jardar)
Jens Lurås Oftebro (IL Jardar)
Jarl Magnus Riiber (Heming IL)
Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF)
Simen Tiller (Moelven IL)

Andreas Skoglund er en av nykommerne på kombinertlandslaget.

Ingrid Låte skal hospitere med kombinertlandslaget.

NIF-EPI03, 03