Jørgen Graabak stiller til start i helgen. (Foto: Stian Lysberg Solum / NTB)

Graabak deltar i Schonach

Jørgen Graabak har ristet av seg koronaen og gjør comeback i World Cup under rennene i tyske Schonach til helgen.

– Spent på hvordan kroppen fungerer etter å ha vært ute så lenge, men glad for å være frisk, og er klar for å starte på veien mot VM, sier Graabak.

– Jeg har kort tid på meg og innser at dette ikke har vært optimalt, men jeg er ikke blitt defensiv den grunn. Jeg er klar, fortsetter OL-kongen.

Landslagsledelsen er spent foran Graabak-comebacket.

– Jørgen tilbake etter lengre avbrekk, og gleder seg nok til å komme i gang igjen. Det blir spennende å se hvordan han fungerer, sier landslagstrener Jan Schmid.

– Jeg er veldig spent på Jørgen. Han har en klar ambisjon om å gjøre det bra i VM, hvor målet er å sikre den individuelle VM-medaljen han mangler i den flotte samlingen sin. Er han på vei mot noe stort Planica etter en lang og ufrivillig pause? sier sportssjef Ivar Stuan.

Riiber står over

Andreas Skoglund er tilbake i konkurranse etter trening på hjemmebane. Samtidig velger Simen Tiller å bli hjemme for å lade opp til Planica-VM. Jarl Magnus Riiber, som har slitt med sykdom i flere uker, står over helgens renn i Schonach for å være best mulig forberedt til det som venter under ski-VM i Slovenia.

– Jarl er friskmeldt og får to, fine treningsuker på Sjusjøen inn mot VM. Det blir langrenn der oppe og hopping i Lysgårdsbakken på Lillehammer, hvor Jarl skal bygge seg opp igjen. Jeg har store forventninger til Jarl. Han har mye overskudd og lyst. Nå handler det om å holde hodet kaldt og gjøre jobben i VM, så blir dette veldig bra. Det har vel aldri vært mer åpent og større kamp om medaljene i kombinert. De store nasjonene, oss inkludert, har totalt en sju-åtte mann som alle sikter mot gull. Det er veldig bra for kombinertsporten, sier Stuan.

Verken Einar Lurås Oftebro eller Kasper Moen Flatla lyktes i jakten på VM-billett, men duoen er tatt ut til helgens World Cup-renn.

Den store favoritten

Fem kvinner skal i aksjon til helgen.

– Vi er klare for generalprøve til VM. Det er viktig at utøverne holder seg i den utviklingsprosessen man er inne i. De vet at de allerede er klare for VM, og det betyr at de kan senke skuldrene litt. Det er viktig at man ikke kompliserer ting for mye. Vi drar videre til Oberstdorf for hopptrening inn mot VM i Planica. Troppen er skade- og sykdomsfri, sier landslagstrener Thomas Kjelbotn.

– Gyda har herjet i vinter. Hun vinner hver gang hun deltar. Er hun der hun skal være rett før VM? Hun er den store favoritten og reiser til både Schonach og Planica med store forventninger. Jeg har også en forventning om at Mari og Ida skal kjempe der oppe i kampene om å være på pallen. Det skal bli spennende å se om konkurrentene (Sieff, Armbruster, Hirner) som deltok i junior-VM i Whistler er slitne, sier Stuan.

Uttak World Cup kombinert i Schonach, Tyskland:

Espen Andersen (Lommedalens IL)
Kasper Moen Flatla (IL Jardar)
Jørgen Graabak (Byåsen IL)
Ida Marie Hagen (Haslum IF)
Mille Marie Hagen (Haslum IF)
Gyda Westvold Hansen (Nansen IL)
Mari Leinan Lund (Tolga IL)
Marte Leinan Lund (Tolga IL)
Einar Lurås Oftebro (IL Jardar)
Jens Lurås Oftebro (IL Jardar)
Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF)