Kombinertlandslaget har fått en knallstart på sesongen. (Foto: Geir Olsen / NSF)

Disse kombinertutøverne skal følge opp drømmestarten

Kombinertlandslaget stråler i sesonginnledningen. Nå venter siste test før jul med World Cup-renn i Ramsau.

– Vi har fått en kanonstart på sesongen. Jeg kan ikke huske å ha opplevd maken sett med norske øyne, sier sportssjef Ivar Stuan.

Norsk kombinert har vunnet sju av sju World Cup-renn i vinter. Hele fire ganger har våre utøvere sørget for helnorsk pall. Jeg vet hvilken enorm innsats som legges ned landet rundt, men selv for meg blir det nesten litt for mye av det gode. Samtidig vet vi at vi jages av tyskere, østerrikere og japanaere som vil skyve oss vekk fra pallen allerede til helgen. Så vi er fortsatt på tå hev, fortsetter Stuan.

Norge stiller med fire kvinner og åtte herrer i Østerrike. På herresiden har man sju plasser, slik at det legges opp til at to utøvere i utgangspunktet kun får gå én konkurranse. For gutta står både kompaktøvelse og fellesstart på programmet, mens kvinnene skal ut i kompaktøvelse og gundersen.

– Det blir veldig spennende å se hvordan kompakt og fellesstart fungerer i Ramsau. Det er en spesiell løype der nede med mange trange partier. Da blir det vanskelig å komme seg fram. Og i hoppbakken skiller det lite, så det blir helt annerledes enn i Ruka. Vi går inn i en spennende helg der vi håper å dele ut noen pallgaver til det norske folk ei uke før jul, sier sportssjef Stuan.

Helgens World Cup-renn går på NRK. Vår TV-guide holder deg alltid oppdatert: Ski på TV

Til helgen er det også kontinentalcuprenn i finske Ruka.

– Der mangler vi dessverre Sebastian Østvold. Han er ute med covid. Men vi stiller med et solid lag. COC er en flott utviklingsarena for våre løpere, men de kjemper også om kvoteplass på World Cup-nivå i januar. Aleksander Skoglund fikk en sterk start på sesongen med seier og annenplass hjemme på Lillehammer sist helg. Vi ser også juniorer som Jørgen Berget Storsveen og Torje Seljeset vise fine takter, som på hjemmebane i helgen. Vi får hele tiden bekreftelser på at det gror godt i norsk kombinertsport, sier sportssjef Stuan.

Uttak World Cup kvinner og menn i Ramsau:

15. desember: Gundersen (kvinner), fellesstart (menn)
16. desember: Kompaktøvelse (kvinner og menn)

Ida Marie Hagen (Haslum IL)
Gyda Westvold Hansen (IL Nansen)
Mari Leinan Lund (Tolga IL)
Marte Leinan Lund (Tolga IL)

Espen Andersen (Lommedalens IL)
Espen Bjørnstad (Byaasen SK)
Kasper Moen Flatla (IL Jardar)
Jørgen Graabak (Byåsen IL)
Jens Lurås Oftebro (IL Jardar)