Paul Einar Borgen var viktig for norsk kombinertsport i en årrekke. (Foto: Vidar Ruud / NTB)

Paul Einar Borgen er død

Det er med stor sorg at Kombinert- og Ski-Norge har mottatt budskapet om at Paul Einar Borgen er gått bort. Han ble 66 år.

Borgen var leder av Kombinertkomiteen i Norges Skiforbund i åtte år, hadde verv i FIS og var sentral i Kombinertsportens Venner.

– Paul Einar var veldig viktig for norsk kombinertsport i en årrekke. Han var leder i Kombinertkomiteen i åtte år, jobbet inn mot FIS og var de senere årene svært viktig bidragsyter i Kombinertsportens Venner. Det er en uendelig trist melding å få at Paul Einar er gått bort så altfor tidlig, sier en preget sportssjef Ivar Stuan.

Borgen var komiteleder da Stuan gjorde comeback i kombinert i 2016 som sportssjef.

– I Paul Einar har vi hatt et fantastisk menneske som har jobbet utrettelig for å sette kombinert på kartet. Han hadde stor arbeidskapasitet, var faglig meget sterk og viste et stort og ekte engasjement. Han fikk utrettet veldig mye og tok på seg alle mulige oppgaver og verv for å hjelpe vår fantastiske sport opp og fram. Det er mange som ser tilbake på Paul Einars innsats med stor takknemlighet, sier Stuan.

Nestleder i Kombinertkomiteen, Linda Svendsrud, forteller at Borgen var svært viktig både når det gjelder økt kvinnesatsing i kombinertsporten og kostnadsreduksjon for å løfte mindre nasjoner.

Paul Einar har vært en sentral person for alle som har vært en del av kombinertfamilien de siste 15 årene. Han var spesielt opptatt av viktigheten av godt rekrutteringsarbeid og la grunnlaget for dagens suksess i kombinert sammen med blant andre Inge Oftebro og Roald Olsen. Paul Einar var modig i å prioritere satsning på ungdom og så tidlig viktigheten av å legge tilrette for jenter i kombinert. For mitt arbeid med utvikling av kvinnekombinert har Paul Einar vært en svært viktig støttespiller også etter han gikk ut av KK, sier Svendsrud.

Paul Einar er respektert også internasjonalt og har sittet i flere arbeidsutvalg i FIS, blant annet for å se på kostnadsreduksjon i kombinert, noe som vil gjøre det enklere for mindre nasjoner å hevde seg. Paul Einar var nytenkende, involverende og raus. Han har satt dype spor i kombinertsporten både nasjonalt og internasjonalt. De siste årene som ildsjel i Kombinertsportens venner sammen med Torbjørn Løkken og Inge Oftebro.  Han vil bli dypt savnet i kombinertfamilien, fortsetter Svendsrud.

Paul Einar Borgen døde mandag 4. desember.

Norges Skiforbund lyser fred over hans minne.

Fra Kombinert Sportens venner har vi fått følgende melding:

Det er en svært trist beskjed vi nå har fått om at Paul Einar Borgen har gått bort.

Paul Einar var brennende engasjert for kombinertsporten gjennom mange år. Han tok i tillegg initiativet til å relansere Kombinertsportens Venner høsten 2020.

Som person var han glødende opptatt med alt som hadde med kombinertsporten å gjøre, spesielt rekruttering for både jenter og gutter.

Paul Einar var et snilt og raust menneske som det var lett å samarbeide med, og være i nærheten av.  Han var svært sjarmerende og sosial.

Han var i tillegg sprek, leken og ungdommelig, og det var lett å se at han hadde en fortid som turner.

Som styreleder i Kombinertsportens Venner, var han målbevisst, resultatorientert og fremstod som en dyktig administrator.

Vi vil savne Paul Einar, men først og fremst ønsker vi å gi vår medfølelse til Helle, barna og hans nærmeste familie.

Vi lyser fred over Paul Einars minne.

Tone, Inge og Torbjørn

Tone Løkken, Inge Oftebro og Torbjørn Løkken sitter i styret i Kombinertsportens Venner.