Ivar Stuan er fornøyd etter at norsk kombinert sikret kvoteplass på herresiden i World Cup i januar. (Foto: Terje Pedersen / NTB)

Stuan jubler over norsk kvoteplass

Norge kan stille med sju herrer i World Cupen på nyåret. – Den ekstra plassen betyr veldig mye, sier sportssjef Ivar Stuan.

Norge, Østerrike og Tyskland har sikret hver sin kvoteplass etter COC-rennene i Lillehammer og Ruka. Aleksander Skoglund er den som har vært beste norske kombinertutøver i COC-sammenheng hittil. Spesielt på Lillehammer imponerte han med seier og annenplass, mens det gikk litt tyngre for han i Finland sist helg.

– Det er veldig gledelig at Norge har sikret kvoteplass, slik at vi har sju plasser på øverste på herresiden nivå også i januar. Den plassen betyr veldig mye, spesielt for dem som er rett bak de aller beste. For det blir litt lettere å delta i World Cup, sier Stuan.

– For oss som lag blir det lettere å vise fram den sterke bredden i troppen vår. Vi skal ikke glemme at det blir økte muligheter til å sanke enda flere poeng i nasjonscupen. Vi mistet noen poeng i Ramsau nå sist, siden Jens Lurås Oftebro ble skadet og Kasper Moen Flatla gikk uten transponder, sier kombinertsjefen.

Sportssjefen bemerker at kvoteplassen ikke er personlig.

– Det var Aleksander Skoglund som formelt sikret oss plassen, men vi praktiserer dette som en lagplass. Til enhver tid tar vi ut de sju løperne vi mener er best skikket til å levere gode plasseringer. Den vurderingen tar vi sammen med trenerne foran hver eneste konkurransehelg. Kampen om en plass på laget er beintøff, sier Stuan.

Norge har hele fem utøvere topp ti i kontinentalcupen: 4) Aleksander Skoglund, 5) Marius Solvik, 7) Torje Seljeset, 8) Jens Dahlseide Kvamme og 10) Per Einar Skjæret Strømhaug.

– Jeg vil samtidig rette en stor takk til hele Kombinert-Norge inn mot jul. Det legges ned en fantastisk jobb landet rundt. Uten teamene der ute, kunne vi ikke hele tiden fylt på med lovende og spennende utøvere, avslutter sportssjefen.

Aleksander Skoglund (t.h.) har sikret norsk kvoteplass i World Cup i januar. Her sammen med bror og landslagsløper Andreas.
Foto: Geir Olsen / NTB

nif-epi04, 04