Disse får sjansen på hjemmebane

Kombinertlandslaget stiller proppfulle av selvtillit under World Cup-rennene i Lillehammer.

Herreløperne imponerte stort under World Cup-starten i Ruka. I fredagens kompaktøvelse la Norge like godt beslag på alle pallplassene. Jens Lurås Oftebro vant foran Jarl Magnus Riiber og Jørgen Graabak. Deretter vant Jarl Magnus Riiber både Gundersen og fellesstarten, mens Graabak tok nok en tredjeplass lørdag.

Endelig skal også kvinnene i aksjon. De får sin World Cup-åpning under perfekte vinterforhold i Lillehammer. Totalt skal sju kvinner og elleve herrer i aksjon for Kombinertlandslaget på hjemmebane.

– Vi fikk en kanonstart i Ruka med tre seirer og mange pallplasser. Jarl Magnus Riiber viste igjen hvorfor han er verdens beste kombinertutøver. Jens Lurås Oftebro og Jørgen Graabak imponerte også i den finske vinterkula. Det er ingen tvil om at vi har store forventninger om å være på toppen også når vi sammen med spesialhopperne skal vise oss fram på hjemmebane, sier sportssjef Ivar Stuan.

– Vi var verdens beste kvinnenasjon i fjor. Jeg er helt sikker på at Gyda Westvold Hansen og Ida Marie Hagen vil vise at de er best i verden. Det blir også spennende å se om Marte og Mari Leinan Lund kan være med å kjempe om pallplasser denne sesongen. I tillegg håper vi at landslagshospitantene Ingrid Låte, Hanna Midtsundstad og Mille Marie Hagen har tatt steg og viser ytterligere framgang, fortsetter Stuan.

Han gleder seg til en innholdsrik helg i OL-byen.

– Det er strålende å få lov til å være i aksjon hjemme i Norge etter den fantastiske starten på sesongen. Nå får vi også kvinnene med. Sammen med hopp vil dette bli en fantastisk helg der vi også har “Skisprell” for barna på lørdag. Alt ligger til rette for en magisk lørdag på Birkebeineren skistadion med to langrennkonkurranser og skisprell hele dagen. Ta med barna og skap en unik familiedag. For utøverne ligger det dessuten uttak til World Cup i Ramsau og Kontinentalcup på Lillehammer i potten, sier Stuan.

Helgens renn sendes på NRK.

Full oversikt over Ski på TV til helgen

Uttak World Cup kombinert, Lillehammer:

Ida Marie Hagen (Haslum IL)
Mille Marie Hagen (Haslum IL)
Gyda Westvold Hansen (IL Nansen)
Mari Leinan Lund (Tolga IL)
Marte Leinan Lund (Tolga IL)
Hanna Midtsundstad (Våler IF)
Ingrid Låte (Strandbygda IL)

Espen Andersen (Lommedalens IL)
Espen Bjørnstad (Byaasen SK)
Kasper Moen Flatla (IL Jardar)