Disse får sjansen i World Cup-åpningen

Norge sender sju kombinertutøvere til sesongens første World Cup-renn i finske Ruka.

Jens Lurås Oftebro slo til med dobbeltseier på Beitostølen i helgen og viser gryende form foran åpningshelgen i Ruka. Jarl Magnus Riiber er allerede på plass i Finland. Kombinertkongen sto over helgens sesongåpning i Valdres for å pleie hoppformen etter en sesongoppladning med mye sykdom og skader.

Vi har et kjempesterkt lag i sesongstarten. Jeg er overbevist om at vi skal være med og kjempe i teten. Det blir spennende å se om kroppen til Jarl er så bra som den bør være etter litt trøbbel i sommersesongen. Hoppingen hans er fantastisk, men alle lurer på om han har fått gjort alt han skal i langrennssporet etter skader og sykdom. Jeg er derimot trygg på kroppen til Jens, den er kjempesterk. Det så vi i superduellen med Estlands Kristjan Ilves søndag. I tillegg håper vi Andreas Skoglund fortsetter der han var i Lahti sist vinter. Da leverte han sjuendeplass, og vi fikk se solide langrenn på Beitostølen. Det lover veldig bra foran åpningshelgen, sier sportssjef Ivar Stuan.

Med Einar Lurås Oftebro ute med skade, var det kun én av landslagsløperne som ikke ville få plass på åpningslaget. Kasper Moen Flatla er den som falt utenfor denne gangen.

Kasper er veldig skuffet, naturligvis, men aksepterer uttaket. Det var veldig vanskelig å ta ut laget nå. Vi snakker om den første World Cup-helgen, hvor mye er basert på hopping i oktober og ikke minst helgens flotte langrenn på Beitostølen. Vi har måttet se om utøverne våre er friske og raske. Det er de. Til slutt handler det om en totalvurdering av hele høsten, sier sportssjef Ivar Stuan.

Det blir et litt lettere uttak for kombinertledelsen når World Cup-sirkuset tar turen til Lillehammer i starten av desember.

Da stiller vi med nasjonal kvote. Vi ser at det er flere utøvere utenfor landslaget som melder seg på. Blant annet var det gledelig å se Sebastian Østvold i flott slag i helgen. Så ingen skal føle seg sikker på vårt lag utover vinteren. Det er alltid krevende å ta ut et lag, men samtidig er det et luksusproblem å være sportssjef i kombinert i Norge. Det blir en tøff fight om World Cup-billetter denne sesongen, sier Stuan.

Det er Viaplay/TV3 som sender helgens World Cup-renn:

FREDAG 24. NOVEMBER
11:00 Kombinert: Hopp menn kompakt i Ruka (TV3)
15:00 Kombinert: 7,5 km langrenn menn i Ruka (TV3)

LØRDAG 25. NOVEMBER
09:00 Kombinert: Hopp menn i Ruka (TV3)
14:15 Kombinert: 10 km langrenn menn i Ruka (TV3)

SØNDAG 26. NOVEMBER
09:00 Kombinert: Fellesstart menn i Ruka (TV3)
13:45 Kombinert: Hopp menn HS140 i Ruka (TV3)

Uttak World Cup kombinert i Ruka, Finland:

Espen Andersen (Lommedalens IL)