Får sjansen i Lillehammer: Aleksander Skoglund (Foto: Terje Pedersen / NTB)

Tre koronaforfall – fire erstattere får sjansen i Lillehammer

Kombinertlandslaget må klare seg uten Espen Andersen, Espen Bjørnstad og Simen Tiller under World Cupen på hjemmebane til helgen. Trioen har fått korona.

Sportssjef Ivar Stuan henter inn fire utøvere som alle får sjansen i Lillehammer. Aleksander Skoglund (Molde og Omegn IF) og Torje Seljeset (Markane IL) skal i aksjon lørdag og søndag, mens Jørgen Berget Storsveen (Elverum Hopp, lørdag) og Andreas Ottesen (Gausdal Skilag, søndag) får konkurrere i henholdsvis normal og stor bakke.

– Det er veldig trist at utøvere som er verdens- og eller olympiske mestere ikke får vist seg fram på hjemmebane i Lillehammer. Espen Andersen og Espen Bjørnstad har begge vist bra form. I tillegg glipper muligheten til å gå på hjemmebane for Simen Tiller fra Moelv, sier sportssjef Ivar Stuan.

– Samtidig byr det seg en uventet mulighet for andre utøvere til å vise seg fram. Aleksander vet vi har potensial til å bite godt fra seg også på dette nivået. I Seljeset og Storsveen har vi to juniorer som det er store forventinger til på sikt. Med Andreas inn, så får vi faktisk to brødrepar i aksjon til helgen, sier kombinertsjefen.

Han gleder seg over at det gror godt i hele Kombinert-Norge.

– Det er spesielt artig å se at det gror godt i regioner der vi tradisjonelt ikke har hatt så mange utøvere. Broren til Aleksander, Andreas, er allerede på kombinertlandslaget, og nå setter de virkelig Molde og Omegn IF på kartet. Torje representerer en klubb som virkelig er blitt kjent gjennom skiskytterbrødrene Johannes Thingnes Bø og Tarjei Bø. Nå gleder vi oss over at Markane Idrettslag også får et skikkelig kombinertstempel, sier Stuan.

Andersen, Bjørnstad og Tiller var alle med under World Cup-åpningen i Ruka sist helg.

– Jeg tror vi alle går rundt og venter på at slike ting kan skje. Vi har vært på alerten i lang tid og tatt forholdsregler, men du kan ikke gardere deg 100 prosent mot covid. Jeg ble fryktelig lei meg når jeg fikk beskjed om de positive testene. Det blir en veldig nedtur, spesielt foran renn i et vinteridyllisk Lillehammer. Dette vil også kunne påvirke senere World Cup-uttak. Det viktigste er imidlertid at de blir bra igjen og ikke får langtidsproblemer av dette, sier Stuan.

Uttak World Cup kombinert, Lillehammer:

Ida Marie Hagen (Haslum IL)
Mille Marie Hagen (Haslum IL)
Gyda Westvold Hansen (IL Nansen)
Mari Leinan Lund (Tolga IL)
Marte Leinan Lund (Tolga IL)
Hanna Midtsundstad (Våler IF)
Ingrid Låte (Strandbygda IL)

Kasper Moen Flatla (IL Jardar)
Jørgen Graabak (Byåsen IL)
Jens Lurås Oftebro (IL Jardar)
Andreas Ottesen (Gausdal Skilag)
Emil Ottesen (Gausdal Skilag)
Jarl Magnus Riiber (IL Heming)
Torje Seljeset (Markane IL)
Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF)
Aleksander Skoglund (Molde og Omegn IF)
Marius Solvik (Haslum IL)
Jørgen Berget Storveen (Elverum Hopp)
Sebastian Østvold (Lensbygda Sportsklubb)

* Espen Andersen, Espen Bjørnstad og Simen Tiller har meldt forfall pga. korona.