Mageinfeksjon setter Riiber på sidelinjen

Jarl Magnus Riiber må stå over World Cup-rennene i Otepää. Heming-utøveren har slitt med mageinfeksjon siden romjulen.

Nybakt far Espen Andersen (Lommedalens IL) hopper inn på kort varsel og reiser til Estland torsdag. Andersen ble pappa på årets første dag.

– Jarl har slitt med en mageinfeksjon siden romjulen og er fremdeles ikke frisk nok til å trene normalt. Helgens konkurranser kommer derfor for tidlig og det er foreløpig usikkert om han blir klar til neste helgs renn, sier laglege Anders Heen.

Riiber satser nå alt mot ski-VM i Planica i februar/mars.

– Det er kjipt at Otepää ryker, men helsen kommer alltid først. Det å rekke Klingenthal neste helg blir i så fall en ren bonus. Jeg kommer til å prioritere bort World Cup sammenlagt og gå all in for VM i Planica, sier Riiber.

Sportssjef Ivar Stuan sier det viktigste er at World Cup-lederen blir frisk.

– Det er aldri hyggelig med sykdom, men det er god tid til VM. Det viktigste nå er at Jarl blir helt frisk. Han har tidligere vist at han kan komme sterkt tilbake, som da ryggen ødela januar i fjor foran OL. Nå skal vi sørge for at Jarl får best mulig medisinsk oppfølging. Det er godt å vite at vi har et solid apparat rundt verdens beste kombinertutøver, sier Stuan.

– Det er veldig sporty av Espen å reise nærmest rett fra fødsel til World Cup i Otepää. Alle forstår at han har hatt hektiske dager på hjemmebane, men samtidig vet Espen at han må levere sportslig for å ha en sjanse til å kvalifisere seg til VM i Planica, sier Stuan videre.

Espen Andersen får sjansen i Otepää bare dager etter at han ble pappa. Foto: Erik Johansen / NTB