Gyda Westvold Hansen tok VM-gullet i Oberstdorf foran Mari Leinan Lund (sølv) og Marte Leinan Lund (bronse). Foto: Terje Pedersen / NTB

Kombinert får mikskonkurranse i Planica-VM

Kombinertkvinnene får doblet gullsjansene under vinterens ski-VM i Planica. En mikskonkurranse kommer nemlig inn på VM-programmet.

To kvinner og to menn skal konkurrere i normalbakken i den nye VM-øvelsen. Det skal også avholdes individuell konkurranse for kvinnene i normalbakken. Den ble for øvrig arrangert første gang under verdensmesterskapet i Oberstdorf i 2021. Da stakk Norge av med alle medaljene. Gyda Westvold Hansen tok gullet foran Mari og Marte Leinan Lund.

Det er samtidig klart at herrenes lagsprint går ut av VM-programmet. Mennenes lagkonkurranse flyttes samtidig opp fra normal til stor bakke. Individuelt har gutta fortsatt renn i både normal og stor bakke.

- Vi gleder oss stort over at kvinnene får doblet sine medaljesjanser. Det er helt riktig å innføre en mikskonkurranse foran VM i Planica. Det har vært en rivende utvikling på kvinnesiden de siste årene, hvor vi ser at World Cup-nivået blir stadig høyere. Som TV-produkt bør en mikskonkurranse virkelig bli en suksess med mange nasjoner som kan bite godt fra seg i kampen om edelt metall. Vi skal gjøre alt for å sikre oss den historiske gullmedaljen, sier sportssjef Ivar Stuan.

Verdensmester Gyda Westvold Hansen gleder seg over nyvinningen på VM-programmet.

- Det blir mange tette dueller, og det er mange som hever nivået noe vanvittig til disse konkurransene. I tillegg har jo Norge en tendens til å vinne når miks står på programmet, sier Westvold Hansen.