Jarl Magnus Riiber (NTB)

Klare for World Cup-finalen

Norges Skiforbund sender 12 løpere til World Cup-finalen i kombinert i tyske Schonach.

Det er individuelt renn lørdag og søndag i Tyskland når årets World Cup skal avgjøres. I herreklassen skiller det 19 poeng mellom østerrikske Johannes Lamparter og Jarl Magnus Riiber i Lamparters favør foran de to siste rennene. Men nordmannen har nærmet seg østerrikeren renn for renn på de to siste World Cup-helgene. Dermed er det duket for en thriller i Tyskland til helga.
– Det blir svært spennende med Jarl og Johannes i Schonach. Jarl har gode muligheter til å vinne «kula», men må først og fremst gjennomføre to gode konkurranser, sier sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Etter helgas to seiere i Holmenkollen har Riiber 47 World Cup-seirer, mens finske Hannu Manninen har rekorden med 48.
– Jarl kan også bli historisk til helga, poengterer sportssjefen.

Tilbake igjen
I kvinneklassen er det trippel norsk foran finalehelga. Gyda Westvold Hansen har allerede avgjort World Cup-sammenlagt før helgas renn. Westvold Hansen er også tilbake i konkurranser igjen etter å ha vært ute en periode med covid-19.
– Herlig at jentene får oppleve en World Cup-finale med gutta, vi snakker om like muligheter. Ellers er det fortsatt mye å kjempe om igjen for oss. Vi har vunnet 25 av 30 internasjonale skirenn på toppnivå. Vi har tatt over ledelsen i nasjonscupen foran helgas finale, men tyskerne har nasjonal kvote på hjemmebane og har en fordel her. Dette blir en spennende helg, og vi er klare, sier Stuan.

Sendetider:

Lørdag:
09:55 V sport 1: World Cup kombinert, hopp kvinner i Schonach (Tyskland)
10:55 V sport 1: World Cup kombinert, hopp menn i Schonach (Tyskland)
13:30 TV3: World Cup kombinert, 10 km langrenn kvinner i Schonach (Tyskland)
14:10 V sport 1: World Cup kombinert, 10 km langrenn menn i Schonach (Tyskland)

Søndag:
09:55 V sport +: World Cup kombinert, hopp kvinner i Schonach (Tyskland)
11:25 V sport +: World Cup kombinert, hopp menn i Schonach (Tyskland)
13:25 V sport 1: World Cup kombinert, 5 km langrenn kvinner i Schonach (Tyskland)
14:35 TV3: World Cup kombinert, langrenn menn i Schonach (Tyskland)

Disse stiller for Norge i Schonach: