Jubel sist helg! (Geir Olsen / NTB)

Kombinertjentene klare for COC-helg på hjemmebane

Norge stiller med sju kombinertutøvere under kontinentalcuprennene på Lillehammer til helgen.

Det er veldig gledelig at Norges Skiforbund har fått til en COC-helg for kombinertjentene på Lillehammer. Vi trener for å gå konkurranser, og nå får vi nok en helg hvor vi kan fighte mot utenlandske utøvere. Vi får et større startfelt enn en norgescup ville gitt. Det strømmer på med positive tilbakemeldinger fra de andre lagene. De setter stor pris på at Norge arrangerer COC-helg på kvinnesiden, sier landslagstrener Thoms Kjelbotn.

Rennene på fredag og lørdag gir unge utøvere muligheten til å kapre COC-poeng. Det betyr at døren åpner seg for å gå World Cup senere i sesongen. Dette er en stor mulighet som både vi og våre utenlandske konkurrenter ønsker å gripe med begge hender. Vi stiller med en råsterk tropp. I tillegg til gjengen som var i aksjon under World Cup sist helg, kommer Kjersti Græsli og Ingrid Låte inn i troppen. Det er to utøvere som skal få utvikle seg i eget tempo, men som fortjener å få sjansen mot de aller beste, fortsetter Kjelbotn.

Gyda Westvold Hansen vant begge World Cup-rennene sist helg. I lørdagens renn sørget Ida Marie Hagen for norsk dobbeltseier med sin annenplass.

Vi vet at det er kostbart å arrangere en COC-helg, men kombinert på kvinnesiden er på full fart i riktig retning med stadig flere internasjonale renn og VM-øvelser. Kombinertsporten er svært takknemlig for at skistyret ønsket å bidra økonomisk til at helgens renn blir en realitet. Likestilling koster, men igjen viser norsk skisport vilje til å gå foran, sier sportssjef Ivar Stuan.

Et innlegg delt av Kombinertlandslaget (@kombinertlandslaget)

Uttak COC kombinert kvinner på Lillehammer:

Gyda Westvold Hansen (Nansen IL)

Ida Marie Hagen (Haslum IF)

Marte Leinan Lund (Tolga IL)

Thea Øihaugen (Gausdal Skilag)

Mille Marie Hagen (Haslum IF)

Ingrid Låte (Strandbygda IL)

Kjersti Græsli (Tydal IL)

PS! Vi håper Ida tar riktige ski denne gangen!