Foto: Terje Pedersen / NTB

Hele 16 kombinertutøvere i aksjon på hjemmebane

Norsk kombinert stiller med fem kvinner og elleve herrer under World Cup-rennene i Lillehammer til helgen.

– Vi har tatt ut en solid tropp der mange løpere bør hevde seg i toppen på hjemmebane. Flere av gutta leverte varene i Finland under World Cup-åpningen. Nå får vi også se flere utøvere utenfor landslaget i aksjon, og flere av dem ønsker å sikre seg en plass på laget til Ramsau. Vi vet at det virkelig blir kamp om plassene på laget før jul, sier sportssjef Ivar Stuan.

– På kvinnesiden blir det World Cup-start. Vi gleder oss til å se fem utøvere på startstreken. Gyda og jentene har fått mye oppmerksomhet i sesonginnledningen etter OL-markeringene på Beitostølen. I helgen hev internasjonale løpere seg på i Ruka, og vi håper dette får snøballen til å rulle og åpne døra for kvinnene til Italia-OL i 2026. Sportslig blir det en spennende helg der flere av våre kvinner forhåpentlig blir å se i toppen, sier Stuan.

Jarl Magnus Riiber gleder seg til å konkurrere på hjemmebane. IL Heming-utøveren har flyttet til Lillehammer og stortrives i OL-byen fra 1994.

– Lillehammer er blitt min hjemmebane og jeg trives veldig godt i byen. Jeg har mange hopp i storbakken i sommer. Jeg har veldig troen på en bra helg med mye trøkk fra publikum. Jeg ser fram til helgen, sier Riiber,

Han har vunnet World Cup sammenlagt fire år på rad. Til helgen tar han opp jakten på tyske Julian Schmid som har den gule ledertrøya etter trippelen i Ruka.

Kvinnene skal i aksjon fredag og lørdag, herrene lørdag og søndag.

Uttak World Cup kombinert i Lillehammer:

Kvinner:

Gyda Westvold Hansen (Nansen IL)

Ida Marie Hagen (Haslum IF)

Marte Leinan Lund (Tolga IL)

Thea Øihaugen (Gausdal Skilag)

Mille Marie Hagen (Haslum IF)

Menn:

Espen Andersen (Lommedalens IL)

Espen Bjørnstad (Byaasen SK)

Jørgen Graabak (Byåsen IL)

Jens Lurås Oftebro (IL Jardar)

Jarl Magnus Riiber (IL Heming)

Einar Lurås Oftebro (IL Jardar)

Kasper Moen Flatla (IL Jardar)

Simen Tiller (Moelven IL)

Andreas Skoglund (Molde og Omegn IF)

Aleksander Skoglund* (Molde og Omegn IF)

Sebastian Østvold* (Lensbygda SK)

* Aleksander Skoglund går lørdag, Sebastian Østvold søndag.