Trenerteamet for 2022/23-sesongen (Foto: Jan Chr. Bjørn)

Kvartett blir hopptrenere

Stian Kvarstad ga seg som hopptrener i kombinert etter forrige sesong, men blir likevel med videre. Et hopptrenerteam på fire personer skal få gutta enda lenger ned i bakken til vinteren.

Kvarstad blir med i en 30 prosent stilling og skal samarbeide tett med Christian Ingebrigtsen i Granåsen. Tom Hilde og Stig Morten Fredheim får viktige roller i Oslo og Lillehammer.

– Vi har funnet fram til en modell der vi får fram både komplementær kompetanse, men samtidig spisskompetanse på enkeltområder som vi tror veldig på. Dette er trenere som har enkeltutøvere i det daglige, men som skal jobbe tett og styrke kombinertlandslaget i VM-sesongen, sier sportssjef Ivar Stuan.

Det legges opp til et tett samarbeid med Granåsen Skiteam (GST), Kollenhopp og NTG Lillehammer Hopp.

– Det er veldig gledelig at Stian blir med videre. Christian er en talentfull trener, som nå får en god skole hos en rutinert hopptrener i kombinertsammenheng. Tom Hilde blir med som tidligere, han blir også sentral rundt utstyrsutviklingen i samarbeid med Olympiatoppen. De fleste har fått med seg at Stig Morten har hatt suksess som trener for Jarl Magnus Riiber på Lillehammer. Stig Morten kommer mer med også i landslagssammenheng og får en tydeligere rolle, sier Stuan.

På kvinnesiden legges det opp til et tett samarbeid med Kollenhopp rundt de Oslo-baserte landslagsutøverne Marte Leinan Lund og Ida Marie Hagen.

– Carlo Brömel, Marius Huse og Truls Johansen komplimenterer et allerede sterkt trenerteam under ledelse av Thomas Kjelbotn, som har sin base i Trondheim, sier Stuan.

Herrene har sin World Cup-start i Ruka 25. november, mens kvinnenes WC-åpning blir på Lillehammer 2. desember.