Helseattest Kombinert 2022-2023

Helseattesten er et samarbeidsprosjekt mellom flere særforbund og Sunn Idrett der vi gjennom dette systemet helseklarerer alle utøvere som skal representere Norge internasjonalt. Nytt av året er at dette skjer digitalt.

Formålet med helseattesten bygger på at Norsk idrett setter utøvernes helse foran prestasjon, samt ønsker sunne og friske utøvere. Helseattesten skal avdekke om utøver har ernæringsmessige eller andre relevante medisinske utfordringer i forhold til vurderingen om de er helsemessig skikket til å representere et eller flere av særforbundene som krever helseattest.

I 2022/2023 sesongen gjelder helseklarering for følgende konkurranser:

OL, VM, WC, Junior VM, Nordisk junior landskamp, EYOF/YOG, COC, Sommer Grand Prix

Praktisk er det opp til utøverne selv å administrere prosessen.
For skisesongen skal helseattesten gjennomføres (fylle ut egenerklæring og gjennomføre legeundersøkelse) mellom 1. oktober og 1. november for utøvere som skal delta i internasjonale renn i november.

Utøvere som skal representere senere i sesongen må levere helseattest minimum 4 uker før uttak/deltagelse.

For rulleskisesongen (Sommer Grand Prix) skal helseattesten leveres mellom 1. april og 1. mai for utøvere som skal delta i internasjonale rulleskikonkurranser i mai.
Utøvere som skal gå internasjonale rulleskikonkurranser (Sommer Grand Prix) senere må levere helseattest minimum 4 uker før konkurranse.
Det er utøver/foresatte sitt ansvar at helseattesten er levert i tide, og er godkjent.

Helseattesten består av to deler. Både egenerklæringsskjemaet og legeerklæringen må være utfylt, samt signert og sendt inn digitalt før innleveringsfristen.

Vurdering av attesten utføres av ernæringsfysiolog/lege i forbundetnår egenerklæring og legeundersøkelse er sendt inn. Ved godkjent attest vil du motta en SMS på det. Om det trengs ytterligere informasjon eller attesten ikke er godkjent vil du bli kontaktet av helseattestteamet i NSF.

Det er frivillig å gi fra seg helseopplysningene. Ved signering av helseattesten legges det til grunn at utøver har avgitt helseopplysningene basert på et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke. Samtykket kan til enhver tid trekkes tilbake. Helseopplysningene vil da bli slettet. Er utøver under 16 år, skal foresatte med-signere. (foresatte logger inn og fyller ut sammen med utøver)

Alle utøvere (gutter og jenter) som skal vurderes for representasjonsoppgaver i regi av NSF langrenn og kombinert må avgi helseopplysninger ved å sende inn helseattesten.

Flyten i den digitale ordningen

For utøver:

Egenerklæringen:

1. Den digitale Helseattestløsningen krever at utøver over 16 år har egen Bank ID. For utøver under 16 år logger foresatte inn.
  2. Utøver/foresatt går inn på følgende link: Link til innlogging
  3. logger seg på med Bank ID eller Bank ID på mobil
  4. Dersom du er logget inn som foresatt må du velg hvem du ønsker å registrere.
  5. Svar på skjemaet ved å følge instruksjonen og avslutt med å trykke på Send Egenerklæring
  6. Du vil motta SMS med bekreftelse på mottatt egenerklæring.

Legeundersøkelsen:

1. Bestill time hos legen i god tid
  2. Skriv ut infoskrivet med papirutgave av legeundersøkelsen under og ta det med til legen i tilfelle legen av en eller annen grunn ikke får sendt inn digitalt.
  3. Legen går gjennom egenerklæringen, fyller ut og sender inn legeundersøkelsen.
  4. Dersom legen ikke får sendt inn digitalt må du som utøver ta bilde av legeerklæringen, gå inn på egenerklæringslinken på nytt og laste bildet opp der.

Lenke til infoskrivet for leger

For legen:

Legeeklæringen:

1. Legen går inn på følgende link: Link til innlogging
  2. Logg inn med Bank ID eller Bank ID på mobil
  3. Fyll inn fødselsnummeret til utøveren og trykk søk
  4. Trykk på kortet med utøveren og du vil få opp to faner
  5. Gå inn på egenerklæringen og gå gjennom den
  6. Gå så inn på Helseattesten og fyll ut legeerklæringen
  7. Huk av for samtykke og send inn
  8. Når det er gjort vil du få en bekreftelse på SMS.

Spørsmål om helseattestordningen eller hjelp til å finne opplysninger om helsehjelp kontakt Brit Baldishol på mobil 95178884

nif-epi04, 04