Mari Leinan Lund, Marte Leinan Lund og og Gyda Westvold Hansen feirer med kake. Foto: Terje Pedersen / NTB

Sesongstart for kombinertkvinnene

Norges Skiforbund sender fem kvinner til sesongstarten i årets sommer Grand Prix i tyske Oberhof til helga. Dette blir første internasjonale konkurranse for trioen som gikk inn til gull, sølv og bronse i VM i Oberstdorf i vinter.

Terminliste Sommer Grand Prix med start/resultatlister

Endelig er det konkurranser igjen for verdens beste kombinertkvinner. I vinterens VM i Oberstdorf gikk Gyda Westvold Hansen, Mari Leinan Lund og Marte Leinan Lund og inn til trippelseier i historiens første VM-øvelse for kombinert. Det er ingen tvil om at trioen må finne seg i å være favoritter foran årets sommer Grand Prix.

– Sesongdebut ser vi veldig frem til. Jentene har ventet et halvt år på å konkurrere igjen, og det er ikke rart vi gleder oss til årets sommer Grand Prix. Dette er det nærmeste vi kommer World Cup, og konkurransene vil gi en pekepin på hvor vi står i forhold til konkurrentene. I kvinnekombinert er det i dag uforutsigbart, plutselig kan det komme nye stjerner. Men jeg forventer selvfølgelig at jentene er med i toppen, sier sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Det er totalt fem individuelle renn i årets Grand Prix. Det er to renn i tyske Oberhof til helga og to renn første helga i østerrikske Villach, mens det er ett midtukerenn i tyske Oberrwiesenthal neste uke.

I Oberhof er det kvalifisering fredag, mens det er renn lørdag og søndag. Til uka er det midtukerenn i Oberwiesenthal onsdag. Årets sommer Gran Prix avsluttes med finalehelg i østerrikske Villach neste helg.

Det er påmeldt rundt 10 nasjoner til kvinnekonkurransene i årets Grand Prix-renn, og konkurransene samler store deler av verdenseliten.

Herrenes elitelag, samt Lars Halvdan Buraas og Lars Ivar Skårset, stiller i avslutningshelga i årets sommer Grand Prix i østerrikske Villach neste helg. Elitelaget kombinerer konkurransene med blant annet forberedelser til VM 2023 i slovenske Planica. Jarl Magnus Riiber og de andre landslagsutøverne reiser til mellom-Europa tidlig neste uke, mens fire av de nest beste utøverne får sjansen i Oberhof og Oberwiesenthal.

Det er livestreaming fra årets sommer Grand Prix. Lenke via FIS sine nettsider

Disse stiller for Norge, kvinner:
Gyda Westvold Hansen, Nansen IL
Marte Leinan Lund, Tolga IL
Mari Leinan Lund, Tolga IL
Ida Marie Hagen, Haslum IF
Hanna Midtsundstad, Vaaler IF (Oberhof og Oberwiesenthal)

Menn (Oberhof og Oberwiesenthal)
Lars Ivar Skårset, Søre Ål IL
Simen Tiller, Moelven IL