Et spent junior damelag i Lahti.

Ung og lovende tropp stiller for Norge i Junior-VM kombinert

Den neste generasjonen med nordisk kombinert utøvere er klare til dyst i finske Lahti. Troppen består av fem jenter og fem gutter, alle mellom mellom 16-19 år.

Junior-VM streames HER.

-Dette er en fin læringsarena for juniorene. Noen er der for å lære og få erfaring, mens andre er der med høye ambisjoner. Det som blir viktig i dette VM-et er å holde tråden på det vi jobber med til vanlig, og at utøverne gjør det de skal, sier landslagstrener for damelaget Thomas Kjelbotn.

Han får støtte av landslagstrener for herrelaget Carlo Brömel:
- Troppen er veldig sterk. Vi er i stand til å fighte om medalje på både gutte- og jentesiden. Målet er å ta medalje i alle konkurranser, og ikke minst å skape en god arena for juniorene til å ta steget, sier Brömel.

Trenerne beskriver en junior-tropp som er i stand til å kjempe om pallplassene.
- På jentesiden stiller Gyda Westvold Hansen med en sterk andreplass i fjor, og Marte Leinan Lund tror jeg også kan prege konkurransen. Mille Mille Moen Flatla, Oda Leiråmo og Mille Marie Hagen har også sterke prestasjoner bak seg, sier Kjeltbotn.

Mange fikk øynene opp for 18-år gamle Gyda Westwold Hansen da hun i desember 2020 tok en andreplass i historiens første kombinertverdenscuprenn.

- Andreas Skoglund er en balansert kar som både er sterk i hoppbakken og sterk i langrenn. Han er et klart medaljehåp, ikke minst etter seieren i COC i Lahti sist helg. Emil Ottesen er meget sterk i hoppbakken og også i løypa. 16-år gamle Eidar Johan Strøm er en "up and coming" førsteårs-junior som hoppet ekstremt godt i COC. Sebastian Østvold har all rett til å håpe på en topplassering, da han har hatt gode resultater gjennom hele året og viser sterk utvikling. Marius Solvik har hatt en litt skuffende helg hvor han har sittet foran TV-benken, men han er helt rå på ski, sier Brömel.

Trenerteamet roser de unge utøverne og har troen på et spennede mesterskap.
- Det er en fin gjeng vi har med oss til mesterskap i Lahti. For å ta det i riktig rekkefølge, de er positive med en rå innstiling og banebrytende holdninger. De blir rett og slett veldig spennende å følge med på, sier Thomas Kjeltbotn.

- Ja, det blir  spennende. Vi har gjort det bra i Lahti før, og vi fikk medalje på siste Junior-VM - det skal vi få til igjen, sier Carlo Brömel.

Programmet for Junior-VM finner du HER.

Disse stiller for Norge
Menn junior